Energizer

Een energizer is een korte, vaak actieve, opdracht die zorgt voor afwisseling tijdens de bijeenkomst en het losmaken van energie (zodat daarna de aandacht weer gericht kan worden op leren). Het is vooral de bedoeling dat een energizer plezier geeft en lerenden even los komen van de leerstof. Het heeft dan ook meestal niets met de leerstof te maken, maar is bedoeld om even de gedachten te verzetten, weer energie te krijgen of bij te dragen aan het groepsproces. Energizers kunnen bijvoorbeeld ingezet worden als kennismaking, het maken van groepjes, intermezzo, samenwerken, communicatieoefening, vertrouwensoefening of evaluatie.

Er zijn legio energizers beschikbaar (LMGTFY), maar je kan er natuurlijk ook zelf één verzinnen. Een paar voorbeelden (Tielemans, 2010):

  • Kennismakingsbingo. Elke student krijgt een bingokaart en zoekt, in de klas, studenten die deze eigenschap hebben. Hij/zij schrijft de naam in het vakje op de bingokaart (elke naam mag maar 1 keer voorkomen). Een rij vol? Bingo!
  • Groepjespuzzel. Knip ansichtkaarten in stukjes (zoveel stukjes als je studenten in de groep wilt). Verdeel de stukjes over de studenten. Laat ze hun groepje zoeken door de ansichtkaart in elkaar te zetten.
  • Vallend blad. Een student staat met een A4 blad boven zijn hoofd in het midden van de kring. Hij/zij noemt een naam en laat het blad vallen. De ander probeert het blad te vangen. Lukt dit? Scheur het blad doormidden en herhaal.
  • Ruggensteun. Elke student krijgt een post-it op zijn rug. De studenten staan in een kring. Elke student schrijft een compliment op de post-it van de student voor zich. Deze vorm kan je gebruiken als afsluiting en/of evaluatie.

Variatiemogelijkheden

In online bijeenkomsten is het nog belangrijker om pauzemomenten in te lassen. Het brein heeft maar een beperkte capaciteit om binnenkomende informatie te verwerken. Online zijn er echter des te meer prikkels waardoor het slim is om voldoende pauzemomenten in te lassen en energizers te gebruiken om aandacht vast te houden. Tel daarbij op dat studenten, net als jij, veel achter hun beeldscherm zitten, wat erg vermoeiend kan zijn. Energizers kunnen dan zorgen voor plezier, beweging, vernieuwde energie en verbondenheid tussen de studenten. Ook online zijn er genoeg mogelijkheden voor energizers. Laat je creativiteit de vrije loop en anders hier een paar voorbeelden:

  • Pim pam pet. Wie kan het snelst een voorwerp met de letter …. vinden in huis en laten zien op de camera? Uitdaging: het mag niet in de kamer waar je zit liggen.
  • Teken je medestudent. Iedere student tekent een medestudent na (max. 5 a 10 minuten). Kunnen de anderen raden wie je hebt nagetekend?
  • Kennismaken met tegenstellingen. Koffie of thee? Zomer of winter? Luieren of sporten? Bedenk tegenstellingen en leg die voor bij studenten. Arm horizontaal voor het ene antwoord of verticaal voor het andere. Camera’s aan zodat ze elkaars antwoorden zien.
  • Kennismakingsvoorwerp. Laat studenten zichzelf voorstellen aan de hand van een voorwerp. Geef ze 5 a 10 minuten de tijd om dit voorwerp in huis te vinden (gelijk pauze en beweegmoment).
  • Bingo. Noem een getal (of gebruik een online dobbelsteen). Laat studenten overeenkomstig aan het getal voorwerpen verzamelen. Het kan uiteraard ook met grote getallen (een pak rijst staat vast nog wel in de kast). Om het moeilijker te maken kan je aan de voorwerpen ook eisen stellen: eten, gebruiksvoorwerpen, verzorgingsproducten, etc.
  • Wie kan het eerst…… een lepel aan zijn neus hangen, zijn elleboog likken, sokken om je handen doen, een foto van jezelf bij een boom maken (gelijk een frisse neus gehaald), etc.? Camera aan natuurlijk, lachen gegarandeerd. En is het gelukt? Dan roep je heel hard JA zodat je in beeld komt en het kan laten zien.

Zie ook deze online energizers van de Hogeschool Utrecht.

Bronnen

Tielemans, E. (2010). Energize II. Energizers en didactische werkvormen voor volwassenen, jongeren, iedereen. Meppel: Edu’Actief.

APPLICATIES

  • Microsoft Teams
  • BB Collaborate
  • KENMERKEN

    Online: ,
    Synchroon:
    Indivdueel:

    0.0 (1 stemmen)