Draaiboek

Toepassingen: ontwerpen van een draaiboek Bij het maken van een draaiboek moet je een training kunnen ontwikkelen en eventueel ook uitvoeren. Je moet het draaiboek inhoudelijk en didactisch kunnen ontwerpen en ontwikkelen. Hierbij zouden ook digitale leermiddelen kunnen horen, zoals een poll houden onder de deelnemers of een formatieve toets over het huidige kennisniveau. In […]

Read More Draaiboek

Discussiëren

Wanneer studenten een discussie gaan voeren over een onderwerp vraagt dit naast kennis en toepassing ook inlevingsvermogen en analysevaardigheden. Ze analyseren het onderwerp en leren hierdoor het onderwerp of probleemstelling van verschillende kanten te bekijken. Ook leren studenten door discussies hoe ze argumenten en een betoog kunnen formuleren en werken ze aan hun presentatievaardigheden. Door […]

Read More Discussiëren

Vragen voorzien van feedback

Een leerstrategie om studenten de leerstof beter te laten begrijpen is gestelde vragen over de leerstof te voorzien van feedback. Toetsvragen van bijvoorbeeld een uitgever, uit het boek of  zelf ontwikkelde vragen worden bij deze werkvorm gebruikt. De kracht en effectiviteit van formatieve toetsen zit voor een groot deel immers in de feedback die het […]

Read More Vragen voorzien van feedback

Vragen ontwikkelen

Een goede leerstrategie om leerstof eigen te maken is het zelf maken van vragen bij de leerstof. Studenten bedenken tijdens het bekijken van de kennisclips, bestuderen van de leerstof in het boek, lezen van artikelen, vragen die over de leerstof gaan. Daarbij noteren ze vragen die de essentie van de leerstof dekken. Het noteren van […]

Read More Vragen ontwikkelen

Brainstormen

Brainstormen is een werkvorm te komen tot het genereren van zoveel mogelijk ideeën of om de meningen en ideeën van studenten inzichtelijk te krijgen. Met grote groepen kun je het beste eerst beginnen met een stille brainstorm om te voorkomen dat je direct al verzandt in discussies. Hierbij schrijft iedereen eerst zijn of haar eigen […]

Read More Brainstormen

Mening peilen via een poll

De mening van studenten vragen tijdens de les laat de studenten actief meedenken met de leerstof die behandeld wordt. Door de mening online in de les te vragen kun je de resultaten direct terugkoppelen. Studenten die niet graag in het openbaar hun mening geven worden op deze wijze ook geactiveerd een bijdrage te leveren. Je hebt […]

Read More Mening peilen via een poll

Nieuwe woorden/begrippen leren

Bij het leren van vreemde talen is het leren van woorden vaak een struikelblok. Het tussentijds inoefenen van woorden voorkomt dat studenten aan het eind van een periode een te groot aantal woorden moet leren. Met verschillende tools kun je een werkvorm aanbieden waarbij studenten door middel van vragen beantwoorden continu bezig zijn met de […]

Read More Nieuwe woorden/begrippen leren

Formatief toetsen tijdens de bijeenkomst

Door de kennis van de studenten te toetsen voor, tijdens of na elke les worden studenten tijdens de lesperiode geactiveerd. De kennis en/of vaardigheden die studenten aan het eind van de periode moeten beheersen wordt hierdoor in kleinere delen tussentijds getoetst (ook wel formatief toetsen genoemd). Hierdoor weet de student waar hij op dat moment […]

Read More Formatief toetsen tijdens de bijeenkomst