Escape (class)room

JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...

(voor)kennis te testen of te activeren bij studenten.

KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)

Een escape room is een groepsactiviteit waarbij je samen probeert te ontsnappen uit een kamer (escape room) door het oplossen van puzzels en raadsels. Wie het snelst de code kraakt, is de winnaar. 

HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN (algemeen)?

Natuurlijk kun je letterlijk het klaslokaal op slot draaien (let op brandveiligheid), maar je zou studenten ook kunnen laten zoeken naar de code van een zogenaamde kluis met daarin een prijs. Of je laat de verschillende oplossingen samen een (wacht)woord vormen, waarmee studenten het lokaal uit mogen. Wees creatief! 

Leg puzzels op verschillende tafels (‘stations’) in het klaslokaal, en laat elke groep een vast aantal minuten bij een station om de puzzel op te lossen. Als een groep nog niet klaar is bij een station mogen ze nog één extra ronde blijven. Zorg er dus voor dat je meer stations hebt dan groepen. Hierdoor hebben sommige groepen ook af en toe even pauze.  

Zodra een groep een puzzel heeft opgelost, geeft één van hen het antwoord door aan jou als docent en als deze juist is krijgen ze bijv. een cijfer of letter waarmee ze de code kunnen achterhalen.  

HOE KUN JE DEZE WERKVORM ONLINE UITVOEREN?

Laat studenten een digitale code kraken tijdens een online sessie in Blackboard Collaborate of Teams, door opdrachten te delen via bestanden, OneNote of via de Blackboard leeromgeving door gebruik te maken van ‘adaptive release’ (adaptieve inhoud).

Via ‘adaptive release’ wordt inhoud pas vrijgegeven in Blackboard als aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Dat kan een tijdstip zijn of ingeschreven zijn in een bepaalde groep, maar ook het inleveren van een opdracht, het behalen van een bepaald cijfer of het afronden van een korte formatieve toets. De inhoud die wordt vrijgegeven kan weer bestaan uit nieuwe opdrachten of toetsjes, maar ook uit items of mappen met informatie.

Tip: Je kan ook studenten zelf de (opdrachten van de) escape room laten voorbereiden voor medestudenten.

Tip: Oefen deze vorm eerst met collega’s. Je wordt dan zelf vaardiger en je kan testen hoe de escape room kan verlopen.

Maak verschillende opdrachten/puzzels/raadsels/vragen, gekoppeld aan de leerstof. Als studenten ze allemaal hebben opgelost krijgen ze toegang tot een item (sleutel, bel, etc.) of een code waarmee ze kunnen ontsnappen of de kluis kunnen kraken.

Voorbereiding voor online escaperoom
Van tevoren zet je alles klaar. Dat kan op verschillende manieren. Drie ervan zijn hier beschreven:

Opdrachten delen via Blackboard met behulp van ‘adaptive release’ (en eventueel badges):

  1. Maak een inhoudsgebied ‘Escaperoom’ aan of plaats een map ‘Escaperoom’ in een bestaand inhoudsgebied.
  2. Plaats bovenaan eerst een item met uitleg over de escaperoom.
  3. Plaats dan de eerste inhoud met opdrachten of vragen die studenten moeten beantwoorden, bijvoorbeeld een via een inleverpunt of Blackboard-toets.
  4. Plaats daaronder het tweede onderdeel (volgende opdracht of korte toets) dat alleen getoond zal worden als studenten aan het eerste criterium hebben voldaan (bijv. Een korte formatieve toets gemaakt, opdracht ingeleverd, 8 van de 10 vragen van de korte toets goed beantwoord).
  5. Bij het tweede onderdeel stel je ‘Adaptive Release’ in door op het pijltje achter het item te klikken.
  6. Daar selecteer je bij Cijfer de opdracht of toets die gemaakt moet worden en eventueel het te behalen cijfer (of percentage) om door te kunnen naar het volgende level.
  7. En zo relateer je het vrijgeven van een volgend onderdeel telkens aan het voorgaande onderdeel.

Je kunt ook Badges koppelen aan het behalen van de onderdelen. Dat doe je door Prestaties te definiëren (via Cursustools). Deze prestaties plaats je ook in het inhoudsgebied of in de map ‘Escaperoom’, door onder elke behaalde (bonus)opdracht de badge voor die prestatie wordt getoond. Bij de prestatie stel je ook de ’triggers’ in die leiden tot de badge voor de prestatie, en dat ziet er hetzelfde uit als het instellen van ‘adaptieve inhoud’.

Opdrachten delen via bestanden in een online sessie (Blackboard Collaborate of MS Teams)
Voor elk ‘level’ van de escaperoom zet je één of meer bestanden klaar met daarin opdrachten die samen een wachtwoord vormen. Je kunt daarbij alle opdrachten ineens delen, zodat studenten alle opdrachten achter elkaar kunnen maken totdat ze de Escape-code hebben gevonden, of je deelt telkens een nieuw bestand met ze zodat je ook steeds contact hebt tussendoor.

Opdrachten delen via OneNote

  1. Maak een sectie aan voor elk ‘level’ van je Escaperoom. Een sectie kun je namelijk met een wachtwoord beveiligen. Dat wachtwoord laat je de studenten raden door één of meer vragen te beantwoorden.
  2. Je zet een wachtwoord op een sectie door er met de rechtermuisknop op te klikken en te kiezen voor Wachtwoordbeveiliging > Deze sectie beveiligen.
    Doe dit pas vanaf de tweede sectie, zodat de studenten in de eerste sectie gewoon kunnen starten met het lezen van de instructies en de opdrachten.
  3. In elke sectie kun je één of meer pagina’s opnemen met opdrachten die studenten tot leiden tot het juiste wachtwoord om de volgende sectie te kunnen openen.
    Dat kan het antwoord op een vraag zijn, maar het kan ook gevormd worden door bijvoorbeeld de eerste letters van de antwoorden op meerdere vragen achter elkaar te zetten.
    Let hierbij wel op spelling en hoofdlettergevoeligheid. Om een sectie te kunnen openen moeten ze het wachtwoord exact intypen. Geef dat ook duidelijk aan in de instructie.
  4. Je maakt het OneNote-notitieboek beschikbaar door rechtsbovenaan op Delen te klikken, dan op ‘Personen die u opgeeft kunnen weergeven’ en dan op ‘Personen in Saxion met de koppeling.
  5. Zorg ervoor dat ‘Bewerken toestaan’ is uitgeschakeld en klik op Toepassen.
  6. Klik dan op Koppeling kopiëren. Dan wordt de link naar het notitieblok getoond en kun je deze kopiëren en tijdens de sessie delen met de studenten.
  7. Zorg er ook voor dat er een Blackboard Collaborate-sessie klaar staat voor de studenten. Hiervoor zijn geen bijzondere instellingen nodig. Je kunt dezelfde sessies gebruiken als voor de andere online lessen.
    Dat geldt ook als je Teams gebruikt om les te geven.

Tijdens de online sessie:

  1. Wacht tot alle studenten in de sessie zitten. Voor een beetje aankleding kun je een bijpassend muziekje en/of video laten horen aan de wachtende studenten.
  2. Vertel kort wat de studenten gaan doen en verdeel hen vervolgens in breakout-groepen. Daarbij kun je studenten zelf naar een groep laten gaan, of je deelt ze zelf in of laat dit ‘at random’ doen door Blackboard Collaborate.
  3. Afhankelijk van hoe je de opdrachten deelt:
    1. Via OneNote: Deel via de chat de link naar het OneNote notitieblok. De studenten kunnen nu zelfstandig door de verschillende levels werken.
    2. Via Blackboard, met adaptive release: Maak het inhoudsgebied in het linker menu zichtbaar of maak de map ‘Escaperoom’ zichtbaar in een bestaand inhoudsgebied en laat studenten daar naartoe gaan om met hun Escaperoom te beginnen. Als ze de link niet zien, moeten ze misschien even de pagina verversen.
    3. Via Blackboard Collaborate:
      1. Deel via Bestanden delen in Blackboard Collaborate het eerste bestand met alle groepen tegelijk door achter het bestand dat je wilt delen op de drie puntjes te klikken en dan op ‘Delen met groepen’.
      2. Als een groepje een wachtwoord heeft gevonden, stuurt één van hen een bericht naar jou als docent waarin ze hun groepsnummer en het wachtwoord vermelden.
      3. Als het juist is, deel je het volgende bestand op dezelfde manier als in stap i, maar nu selecteer je alleen de specifieke groep die het wachtwoord heeft gevonden.
    4. Via MS Teams:
      1. Klik op ‘Aparte vergaderruimten’ en dan op ‘Een aankondiging doen’.
      2. Geef in de aankondiging aan dat de studenten het bestand met de eerste opdracht zullen ontvangen, voeg het bestand met de opdracht toe en klik op ‘Verzenden’.
      3. De overige stappen zijn gelijk aan stap ii en iii voor Blackboard Collaborate.

    Je kunt ook in één keer alle opdrachten delen waarmee de studenten het uiteindelijke code-wachtwoord kunnen kraken waarmee ze de escape room kunnen verlaten.

Via Teams kunnen personen in de groepsruimten niet direct communiceren met de persoon in de hoofdruimte. Dat kan alleen via een persoonlijke chat.

Je kunt er ook een mini-competitie van maken door met (bonus)punten te werken die studenten kunnen verdienen als ze (bonus)vragen goed hebben of kwijtraken als ze hints vragen. Laat ze in dat geval allemaal bijv. met 5 punten beginnen. De scores kun je bijhouden in een Word- of Exceldocument dat je deelt in de hoofdruimte van Blackboard Collaborate.

ERVARING
Heb jij ervaring met deze werkvorm en wil je die graag delen? Neem contact met ons op!
KENMERKEN
Taxonomie van Bloom: , , ,
Taxonomie van Miller: ,
Categorie leeractiviteit: ,
Interactie:
Door wie:
Wanneer:
GERELATEERDE APPLICATIES
  •  Microsoft Teams
  •  BB Collaborate
  •  Microsoft OneNote
  • GERELATEERDE WERKVORMEN
  • Jigsaw-methode