Begripspracticum (online)
JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...
studenten bepaalde waarnemingen te laten doen die hen helpen de leerstof beter te laten begrijpen, bijvoorbeeld de werking van bepaalde principes.
KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)
Een begripspracticum is een praktische opdracht die studenten doorgaans uitvoeren in een praktijkruimte met speciale apparatuur, instrumenten, materialen of stoffen, om te zien hoe bepaalde principes werken, om ze vervolgens beter te kunnen begrijpen. Sommige van deze practica kunnen echter ook online plaatsvinden. Dit geldt bijvoorbeeld voor programmeren of practica die gedaan kunnen worden met huis-tuin-en-keukenspullen en die verder geen gevaarlijke situaties kunnen opleveren voor de student en zijn omgeving.
HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN?
Plaats de instructies voor het practicum in de online leeromgeving. Zorg ervoor dat studenten ook weten welke spullen zij nodig hebben en herinner ze hier nog eens aan voor het practicum. Afhankelijk van de kennis en ervaring van de studenten zijn de instructies meer of minder gedetailleerd. Werk daarbij volgens de stappen Voorspellen – Observeren – Verklaren.
- Voorspellen: Vertel ze wat ze gaan doen en vraag hen een voorspelling te doen. Wat denk je dat er gaat gebeuren? Schrijf dit voor jezelf op. Eventueel kunnen ze hierover in gesprek gaan met andere studenten.
- Observeren: Bij voorkeur voeren studenten zelf de opdracht uit en kijken wat er gebeurt.
- Laat studenten alleen of in een klein groepje van maximaal 2 of 3 studenten het practicum uitvoeren. Laat studenten bij elke stap noteren waarom zij denken dat de die stap moesten doen (om te voorkomen dat ze het stappenplan gedachteloos uitvoeren) of dat gelukt is of dat ze (in overleg) moesten afwijken van het stappenplan, en wat zij vervolgens waarnamen.
- Als je dit als docent zelf uitvoert (als demonstratie), zorg er dan voor dat studenten via de camera goed kunnen waarnemen wat je doet en vertel erbij waarom of vraag dit aan studenten. Ook hierbij noteren studenten zelf wat er gebeurde en wat zij hebben waargenomen tijdens de demonstratie.
- Verklaren: Kun je uitleggen wat je hebt gezien en kun je dit verklaren? Welke vervolgvragen heb je? Ook dit laat je ze weer opschrijven. Eventueel kunnen ze dit ook weer bespreken met andere groepjes.
Aan het eind bespreek je gezamenlijk de bevindingen en leg je (nog eens) de relatie met de theorie uit de leerstof.
- Als studenten moeten werken met software die nog onbekend voor hen is, plan dan eerst tijd voor een apparaatpracticum, voordat je ze aan het begripspracticum laat beginnen.
- Je kunt het begripspracticum beginnen en eindigen in een gezamenlijke online meeting (bijv. in Teams), uitleggen wat er gaat gebeuren en studenten een voorspelling laten maken, die ze eventueel in breakout-groepjes bespreken.
- Vervolgens zullen ze veelal individueel de opdracht uitvoeren, waarbij ze eventueel contact hebben met medestudenten via een breakout-groep.
- Ze kunnen ook enkele foto’s of een korte video maken om te laten zien wat er bij hen gebeurt.
- Laat ook deze studenten per stap noteren hoe het ging en wat zij waarnamen. En laat ze dit vervolgens uitleggen en verklaren door het voor zichzelf op te schrijven, en eventueel met een ander groepje te bespreken.
- Ook de online les eindig je centraal door de bevindingen te bespreken en (nogmaals) de relatie te leggen met de theorie uit de leerstof.
KENMERKEN
GERELATEERDE APPLICATIES

Meer informatie over deze tools vind je op het Platform Educatieve Applicaties van SURF.