Vraag- en antwoordforum

Studenten plaatsen op een zelfgekozen moment (tijdonafhankelijk) vragen over de leerstof of over opdrachten op een online discussieforum of Padlet. Zowel de docent als medestudenten kunnen ook weer op een door hen zelf gekozen tijd en plaats reageren op deze vragen. Het is ook mogelijk dat je als docent zelf Lees verder... Vraag- en antwoordforum

Antwoordopties voorzien van feedback

Door antwoordopties van oude toetsvragen te voorzien van feedback, leert de student veel over de leerstof. Waarom is een antwoord het juiste antwoord en waarom zijn de andere antwoorden fout? De vragen kunnen vervolgens prima gebruikt worden voor formatieve doeleinden. Studenten die ermee oefenen worden dan voortaan direct voorzien van Lees verder... Antwoordopties voorzien van feedback

Vragen stellen voor de bijeenkomst

Je kunt studenten als voorbereiding de opdracht geven om vragen die ze hebben alvast te stellen. Door dit voorafgaand aan de bijeenkomst te vragen kan deze input de leidraad zijn voor de wijze waarop je deze gaat vormgeven. Ook geeft het studenten de mogelijkheid om medestudenten te helpen. Lees verder... Vragen stellen voor de bijeenkomst

Videoquiz

Een videoquiz is een video (kennisclip) waarbij op specifiek ingestelde momenten vragen zijn tussengevoegd die studenten moeten beantwoorden voordat de video verdergaat. Hierdoor zullen studenten proberen de inhoud van de video beter tot zich te nemen, waardoor ze automatisch een actievere houding aannemen tijdens het bekijken van de video.   Lees verder... Videoquiz

Kennisclip laten ontwikkelen door studenten

Bij deze werkvorm laat je studenten individueel, in duo’s of kleine groepjes een kennisclip ontwikkelen over de lesstof. Dit doe je als voorbereidende- of verwerkingsactiviteit. Het gaat hierbij om een (korte) video waarin een bepaald thema of begrip wordt uitgelegd. De duur van een kennisclip ligt tussen de 5 en 10 Lees verder... Kennisclip laten ontwikkelen door studenten

Peerfeedback via de digitale leeromgeving

Door gebruik te maken van een digitale omgeving voor het uitwisselen van gemaakt werk en de feedback op dat werk, hoeven de feedbackgever en -ontvanger niet tegelijk en op dezelfde locatie met dit proces bezig te zijn. De ontvanger plaatst zijn werk in de leeromgeving en dit wordt op een Lees verder... Peerfeedback via de digitale leeromgeving

Feedback geven via audio of video

In plaats van schriftelijke feedback te geven bij opdrachten of mondeling feedback te bespreken met (een groep) studenten, maak je een audio- of video-opname van je feedback die je toevoegt bij de ingeleverde opdracht in de leeromgeving. Dit is in sommige gevallen beter passend en minder intensief dan het geven Lees verder... Feedback geven via audio of video

Simulatie met een game

Simulatiespellen kunnen worden gebruikt om studenten zo effectief mogelijk (door het spelelement) specifieke taken te laten uitvoeren in een situatie waarvan het werkelijkheidsgehalte zo hoog mogelijk is, maar  waarin het veilig is om fouten in te maken (zoals bij een vlieg-, rij- of operatiesimulator) en die waar nodig vereenvoudigd is Lees verder... Simulatie met een game

Vragen bedenken

Studenten bestuderen de leerstof en bedenken daar zelf een aantal vragen en bijbehorende antwoorden bij. De vragen worden klassikaal besproken. Wat ook kan is dat twee studenten elkaars vragen beantwoorden. De studenten kijken vervolgens elkaars antwoorden na en bespreken deze onderling. Lees verder... Vragen bedenken

Actualiteiten inbrengen

Als docent ga je op zoek naar nieuwsberichten of fragmenten van tv-programma’s, documentaires of podcasts die passen bij de leerstof. Deel het bericht of fragment via het LMS als voorbereiding voor de les en geef in je instructie in het LMS ook vragen of een opdracht mee bij het lezen/kijken/luisteren.  Lees verder... Actualiteiten inbrengen