Zelfstudietoets met open (casus)vragen

Zelfstudietoetsen bevatten meestal gesloten vraagtypen zoals meerkeuzevragen, juist/onjuist, invulvragen, etc. die automatisch gecontroleerd worden door de gebruikte toetsapplicatie. Bij een casustoets is er vaak sprake van open vragen die niet automatisch kunnen worden gecontroleerd, waardoor de student moet wachten tot de docent het heeft nagekeken of besproken in de les. Lees verder... Zelfstudietoets met open (casus)vragen

Begrip testen via losse vragen

De docent stelt een ja/nee of multiplechoicevraag tijdens de bijeenkomst en geeft daarbij antwoordmogelijkheden die zodanig gekozen zijn dat ze informatie geven over de eventuele denkfouten en misvattingen van studenten (‘diagnostische vragen’). Aan de hand van de antwoorden die studenten geven en de fouten die zij daarbij maken kun je als docent Lees verder... Begrip testen via losse vragen

Odd one out

Odd one out betekent ‘de vreemde eend in de bijt’. Oftewel: welke begrip hoort niet in het rijtje thuis? Studenten bekijken in groepjes een rijtje van drie tot zes begrippen en overleggen met elkaar welk begrip niet in het rijtje thuishoort. Het gaat vooral om de argumentatie waarom het begrip Lees verder... Odd one out

Consensusconferentie

Bij een consensusconferentie gaat het erom de diverse meningen met elkaar in overeenstemming te brengen of eventueel duidelijk te maken op welke onderdelen de meningen uit elkaar blijven lopen.   Alle aanwezige studenten kunnen hun bijdrage leveren bij het opstellen van de aanbevelingen en conclusies worden door alle betrokkenen onderschreven. Als Lees verder... Consensusconferentie

Kennis of meningen peilen via een poll

Bij een poll stel je een korte vraag en geef je twee of meer antwoordmogelijkheden waaruit de studenten moeten kiezen. Afhankelijk van de vraag die je stelt krijg je inzicht in de kennis, visie, mening of ervaring van de studenten. Dit kan zowel offline als door gebruikt te maken van Lees verder... Kennis of meningen peilen via een poll

Kortgeding

Kortgeding is een discussievorm waarbij het ondervragen van getuige-deskundigen door advocaten van de vóór en tegenpartij wordt nagespeeld tijdens de les. Studenten treden hierbij op als advocaat door vragen te stellen, of als getuige-deskundige door de vragen te beantwoorden. Een andere (groep) student(en) voert de regie als voorzitter(s) en de Lees verder... Kortgeding

Infographic maken

Studenten maken een informatieve visuele weergave van bijvoorbeeld een proces of stappenplan, een presentatie over zichzelf of een ander onderwerp met allerlei feiten erbij, of een weergave van resultaten uit onderzochte bronnen of van eigen onderzoekresultaten. Lees verder... Infographic maken

Escape (class)room

Een escape room is een groepsactiviteit waarbij je samen probeert te ontsnappen uit een kamer (escape room) door het oplossen van puzzels en raadsels. Wie het snelst de code kraakt, is de winnaar.  Lees verder... Escape (class)room

Jigsaw-methode

De studenten worden ingedeeld in groepen, waarbij elke student met een ander deel van de leerstof aan de slag gaat, en dus ‘expert’ wordt in dat onderdeel. Vervolgens komen eerst de experts per onderwerp bij elkaar in ‘expertgroepen’, waarbij ze met elkaar bespreken hoe ze hun onderdeel aan hun groep Lees verder... Jigsaw-methode

Denken, delen, uitwisselen

Studenten denken eerst individueel na over een vraag of opdracht en bespreken dan hun antwoorden in duo’s of groepjes. Een aantal studenten geeft vervolgens klassikaal hun (eigen of gezamenlijke) antwoord. Deze werkvorm kan ook worden ingezet in lessen met grote groepen studenten en is met name geschikt bij vragen waar Lees verder... Denken, delen, uitwisselen