Escape (class)room

JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...

(voor)kennis te testen of te activeren bij studenten.

KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)

Een escape room is een groepsactiviteit waarbij je samen probeert te ontsnappen uit een kamer (escape room) door het oplossen van puzzels en raadsels. Wie het snelst de code kraakt, is de winnaar. 

HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN?

Natuurlijk kun je letterlijk het klaslokaal op slot draaien (let op brandveiligheid), maar je zou studenten ook kunnen laten zoeken naar de code van een zogenaamde kluis met daarin een prijs. Of je laat de verschillende oplossingen samen een (wacht)woord vormen, waarmee studenten het lokaal uit mogen. Wees creatief! 

Leg puzzels op verschillende tafels (‘stations’) in het klaslokaal, en laat elke groep een vast aantal minuten bij een station om de puzzel op te lossen. Als een groep nog niet klaar is bij een station mogen ze nog één extra ronde blijven. Zorg er dus voor dat je meer stations hebt dan groepen. Hierdoor hebben sommige groepen ook af en toe even pauze.  

Zodra een groep een puzzel heeft opgelost, geeft één van hen het antwoord door aan jou als docent en als deze juist is krijgen ze bijv. een cijfer of letter waarmee ze de code kunnen achterhalen.  

KENMERKEN
Taxonomie van Bloom: , , ,
Taxonomie van Miller: ,
Interactie:
Door wie:
Wanneer:
Lessituatie: