Check in duo’s
JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...
studenten van elkaar te laten leren bij het nakijken van hun antwoorden.
KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)
Studenten maken individueel een aantal vragen en vergelijken daarna hun antwoorden met een medestudent. Ze proberen er samen uit te komen als hun antwoorden verschillend zijn.
HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN (algemeen)?
Geef studenten de tijd om een aantal vragen te maken. Maak vervolgens duo’s of laat studenten dit zelf doen en geef ze de tijd om hun antwoorden te vergelijken en te komen tot dezelfde antwoorden.
Vorm daarna nog eens nieuwe duo’s zodat studenten het ook met een andere medestudent kunnen bespreken. Bespreek daarna de vragen klassikaal waar de studenten onderling niet uit konden komen.
Als voorbereiding op de les zou elke student ook zelf één of meer vragen kunnen bedenken. Geef hen vervolgens de tijd om elkaars vragen te beantwoorden en laat hen elkaars antwoorden nakijken en voorzien van schriftelijke feedback. Tot slot bespreken ze de antwoorden en de feedback met elkaar.
HOE KUN JE DEZE WERKVORM ONLINE UITVOEREN?
Gebruik breakout-groepen in MS Teams of Bb Collaborate om studenten automatisch in duo’s te verdelen. Zet de vragen vooraf klaar in de leeromgeving en maak deze pas beschikbaar als deze leeractiviteit begint. De studenten kunnen hun antwoorden vergelijken en bespreken in de breakout-groepen.
Als je de studenten zelf laat voorbereiden, vraag hen dan om deze in een Word-document te zetten, zodat ze deze gemakkelijk onderling kunnen uitwisselen. De duo’s in de breakout-groepen mailen elkaar het document met de vragen of versturen deze via de chat. Op dezelfde manier sturen ze elkaar het document met de beantwoorde vragen terug. Vervolgens kijken ze elkaars antwoorden na en voegen zij hun opmerkingen en feedback toe aan het document. Tot slot bespreken zij de antwoorden en de feedback met elkaar.