Online Escape (class)room

Een escape room is een groepsactiviteit waarbij je samen probeert te ontsnappen uit een kamer (escape room) door het oplossen van puzzels en raadsels. Wie het snelst de code kraakt, is de winnaar.  Lees verder... Online Escape (class)room

Wat ben ik?

‘Wat ben ik?’ is een variant op het spel ‘Wie ben ik?’. Hierbij proberen studenten door het stellen van ja en nee vragen, te achterhalen wát ze zijn (een theoretisch begrip of model).   Lees verder... Wat ben ik?

Videoquiz

Een videoquiz is een video (kennisclip) waarbij op specifiek ingestelde momenten vragen zijn tussengevoegd die studenten moeten beantwoorden voordat de video verdergaat. Hierdoor zullen studenten proberen de inhoud van de video beter tot zich te nemen, waardoor ze automatisch een actievere houding aannemen tijdens het bekijken van de video.   Lees verder... Videoquiz

Videoblog (vlog) maken

Als variant op een geschreven blog kan een vlog ingezet worden. Een vlog is een blog in videovorm. Het bevat een camera-opname waarin een student zijn kennis of ervaring deelt, bepaalde vaardigheden toont of zijn mening geeft over een gebeurtenis, artikel, actualiteit e.d. Je kunt een vlog bijvoorbeeld inzetten voor de verwerking van Lees verder... Videoblog (vlog) maken

Willekeurig namen kiezen

Door een manier te vinden om volledig willekeurig te kiezen welke student op welk moment in de les aan de beurt komt om een vraag te beantwoorden, gaan studenten actiever meedoen. Met deze werkvorm kan een student ook meerdere keren achter elkaar aan de beurt komen, omdat de kans dat Lees verder... Willekeurig namen kiezen

Video kijken tijdens de bijeenkomst

Met het principe flipped classroom laat je studenten vooraf stof bestuderen bijvoorbeeld m.b.v. een kennisclip, zodat je tijdens de bijeenkomst meer tijd hebt om erover te discussiëren of de stof toe te passen. Het kan kan echter soms zo zijn dat je tijdens de bijeenkomst een video gezamenlijk wilt bekijken. Lees verder... Video kijken tijdens de bijeenkomst

Expertgroepen

Elke groep gaat met een deel van de leerstof (zelfgekozen of niet) aan de slag aan de hand van (eventueel door de studenten zelf opgestelde) leervragen. Nadat er tijd is geweest voor verdieping geven zij als experts van dat onderwerp een presentatie aan de rest van de groep, waarbij ze Lees verder... Expertgroepen

Simulatie met een game

Simulatiespellen kunnen worden gebruikt om studenten zo effectief mogelijk (door het spelelement) specifieke taken te laten uitvoeren in een situatie waarvan het werkelijkheidsgehalte zo hoog mogelijk is, maar  waarin het veilig is om fouten in te maken (zoals bij een vlieg-, rij- of operatiesimulator) en die waar nodig vereenvoudigd is Lees verder... Simulatie met een game

Actualiteiten inbrengen

Als docent ga je op zoek naar nieuwsberichten of fragmenten van tv-programma’s, documentaires of podcasts die passen bij de leerstof. Deel het bericht of fragment via het LMS als voorbereiding voor de les en geef in je instructie in het LMS ook vragen of een opdracht mee bij het lezen/kijken/luisteren.  Lees verder... Actualiteiten inbrengen

Dagelijks / Wekelijks doel

Studenten stellen een dagelijks of wekelijks doel en kijken daarbij telkens terug op hoe het proces is verlopen. Ze werken dus kort-cyclisch en kunnen ook direct aanpassingen en verbeteracties doorvoeren. De docent treedt hierbij op als coach. Het stellen van een dagelijks of wekelijks doel is afkomstig van ‘agile werken’ Lees verder... Dagelijks / Wekelijks doel