Online Escape (class)room

Een escape room is een groepsactiviteit waarbij je samen probeert te ontsnappen uit een kamer (escape room) door het oplossen van puzzels en raadsels. Wie het snelst de code kraakt, is de winnaar.  Lees verder... Online Escape (class)room

Begrip testen via losse vragen (online)

De docent stelt een ja/nee of multiplechoicevraag tijdens de bijeenkomst en geeft daarbij antwoordmogelijkheden die zodanig gekozen zijn dat ze informatie geven over de eventuele denkfouten en misvattingen van studenten (‘diagnostische vragen’). Online kun je ook open vragen met korte antwoorden gebruiken. Aan de hand van de antwoorden die studenten geven en Lees verder... Begrip testen via losse vragen (online)

Antwoordopties voorzien van feedback

Door antwoordopties van oude toetsvragen te voorzien van feedback, leert de student veel over de leerstof. Waarom is een antwoord het juiste antwoord en waarom zijn de andere antwoorden fout? De vragen kunnen vervolgens prima gebruikt worden voor formatieve doeleinden. Studenten die ermee oefenen kunnen dan voortaan direct worden voorzien Lees verder... Antwoordopties voorzien van feedback

Wat ben ik?

‘Wat ben ik?’ is een variant op het spel ‘Wie ben ik?’. Hierbij proberen studenten door het stellen van ja en nee vragen, te achterhalen wát ze zijn (een theoretisch begrip of model).   Lees verder... Wat ben ik?

Videoquiz

Een videoquiz is een video (kennisclip) waarbij op specifiek ingestelde momenten vragen zijn tussengevoegd die studenten moeten beantwoorden voordat de video verdergaat. Hierdoor zullen studenten proberen de inhoud van de video beter tot zich te nemen, waardoor ze automatisch een actievere houding aannemen tijdens het bekijken van de video.   Lees verder... Videoquiz

Schud en pak

Een stapel kaarten met vragen over de leerstof vormt de basis. De studenten werken in kleine groepjes, ze lezen een vraag en beantwoorden deze door elkaar in roulerende vorm aan te vullen en elkaar van feedback te voorzien. (Enige) voorkennis van de leerstof is hierbij nodig. De leerstof zou voorafgaand Lees verder... Schud en pak

Mix en ruil

Mix en ruil is een (inter)actieve werkvorm waarbij kennis formatief wordt getest door studenten onderling vragen aan elkaar te laten stellen en beantwoorden.  Lees verder... Mix en ruil

Vragen bedenken

Studenten bestuderen de leerstof en bedenken daar zelf een aantal vragen en bijbehorende antwoorden bij. De vragen worden klassikaal besproken. Wat ook kan is dat twee studenten elkaars vragen beantwoorden. De studenten kijken vervolgens elkaars antwoorden na en bespreken deze onderling. Lees verder... Vragen bedenken

Mix & match

Een spelvorm waarbij studenten passende vragen en antwoorden bij elkaar moeten matchen en dit moeten beargumenteren. Lees verder... Mix & match

Korte quiz tijdens de les

Met een korte quiz stel je tijdens de les een aantal vragen over leerstof die eerder behandeld is (in een vorige module, vorige les of eerder tijdens deze les). Zorg ervoor dat elke student gaat nadenken door iedereen te laten antwoorden of omdat de kans altijd bestaat dat ze gevraagd Lees verder... Korte quiz tijdens de les