Vragen ontwikkelen

Een goede leerstrategie om leerstof eigen te maken is het zelf maken van vragen bij de leerstof. Studenten bedenken tijdens het bekijken van de kennisclips, bestuderen van de leerstof in het boek, lezen van artikelen, vragen die over de leerstof gaan. Daarbij noteren ze vragen die de essentie van de leerstof dekken. Het noteren van […]

Read More Vragen ontwikkelen

Ontwikkelen van een digitale begrippenlijst

Tijdens het leren van de leerstof komen studenten veelvuldig vaktermen en andere moeilijke begrippen tegen. Het kan het zinvol zijn om de moeilijke begrippen eruit te lichten en hier definities voor uit te schrijven. Studenten kunnen dit zowel doen bij het lezen van leerstof uit het boek, een (online) artikel of het bekijken van een kennisclip. Tijdens […]

Read More Ontwikkelen van een digitale begrippenlijst

Associëren

Associëren betekent in verband brengen met, verbinden, samenvoegen. Bij associëren leg je verband tussen nieuw informatie en iets dat je al weet. Om de voorkennis te activeren en/of aanwezige kennis van studenten te peilen kun je bijvoorbeeld bij de introductie van een nieuw onderwerp studenten vragen hun associatie bij het onderwerp te noteren. Er zijn […]

Read More Associëren

Formatieve toets met open vragen

Online formatieve toetsen bestaan veelal uit gesloten vragen. Open vragen hebben als nadeel dat ze nagekeken moeten worden door de docent om de student van de benodigde feedback te voorzien. Door open vragen te voorzien van een antwoordmodel kun je ze inzetten voor zelfstudiedoeleinden. Studenten kunnen op deze wijze in hun eigen tijd met casussen e.d. […]

Read More Formatieve toets met open vragen

Peer feedback in de digitale leeromgeving

Bij peer feedback geven studenten gedetailleerd commentaar op elkaars werk, handelen of prestaties. Dit gebeurt meestal op basis van vooraf vastgestelde beoordelingscriteria. Waarom is peer feedback belangrijk? Niet alleen het ontvangen van feedback is een effectieve leerstrategieën (Hattie, 2012). Ook het geven van feedback aan medestudenten is leerzaam voor de feedbackgever. Als docent heb je […]

Read More Peer feedback in de digitale leeromgeving

Vraag & Antwoord (Q&A) voor studenten

Studenten studeren vaak thuis in hun eigen tijd. Hierdoor lopen zij soms vast aangezien ze met vragen zitten die ze niet direct aan de docent kunnen stellen.  Een werkvorm die dit kan oplossen is door een online plek te creëren waar studenten onderling vragen kunnen stellen en anderen ook de antwoorden kunnen zien. Zo leren […]

Read More Vraag & Antwoord (Q&A) voor studenten

Brainstormen

Brainstormen is een werkvorm te komen tot het genereren van zoveel mogelijk ideeën of om de meningen en ideeën van studenten inzichtelijk te krijgen. Met grote groepen kun je het beste eerst beginnen met een stille brainstorm om te voorkomen dat je direct al verzandt in discussies. Hierbij schrijft iedereen eerst zijn of haar eigen […]

Read More Brainstormen

Formatief toetsen voor of na de bijeenkomst

Formatieve toetsen hebben als doel studenten inzicht te geven in hun eigen leerproces en onderwijs op maat te geven. Toetsen met een formatieve functie zorgen ervoor dat de docent: Een goed beeld krijgt waar de student staat; Helder heeft waar de student naar toe werkt; De student feedback kan geven om nog niet of deels behaalde doelen te bereiken. […]

Read More Formatief toetsen voor of na de bijeenkomst

Nieuwe woorden/begrippen leren

Bij het leren van vreemde talen is het leren van woorden vaak een struikelblok. Het tussentijds inoefenen van woorden voorkomt dat studenten aan het eind van een periode een te groot aantal woorden moet leren. Met verschillende tools kun je een werkvorm aanbieden waarbij studenten door middel van vragen beantwoorden continu bezig zijn met de […]

Read More Nieuwe woorden/begrippen leren