Dagelijks / Wekelijks doel

JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...

studenten meer helderheid te laten krijgen over hoe zij iets aan gaan pakken en hoe ze gaandeweg hun acties kunnen bijsturen.

KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)

Studenten stellen een dagelijks of wekelijks doel en kijken daarbij telkens terug op hoe het proces is verlopen. Ze werken dus kort-cyclisch en kunnen ook direct aanpassingen en verbeteracties doorvoeren. De docent treedt hierbij op als coach. Het stellen van een dagelijks of wekelijks doel is afkomstig van ‘agile werken’ en ‘continu verbeteren’. Deze werkvorm is bij uitstek geschikt voor projectonderwijs.

HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN (algemeen)?

De onderstaande beschrijving kan zowel door individuele studenten als door studentengroepen worden uitgevoerd. 

Bepaal, eventueel samen met de student, of er een dagelijks of wekelijks doel wordt opgesteld. Aan het begin van elke dag of week maakt de student een afspraak met zijn docent of groep, waarbij hij aangeeft waar hij mee bezig gaat die dag of week.

Hierdoor moet de student dit niet alleen voor zichzelf formuleren, maar ook voor anderen, waardoor het voor hemzelf helderder wordt en helpt om van start te kunnen. Ook heeft de docent zo inzicht in de planning van de student en kan hij hierop sturen en ernaar verwijzen. 

Als docent kan je aan het begin en einde van elke dag/week even een kwartier plannen met de student om samen te evalueren. Wat is er gelukt en wat niet? Wat zijn de redenen? Hoe gaan we dit morgen / volgende week beter aanpakken? Moeten we iets in de totale planning bijstellen? 

HOE KUN JE DEZE WERKVORM ONLINE UITVOEREN?

Laat de student zijn doelen formuleren in een tool die hij zelf prettig vindt. Dit kan in een document in Word, Excel, OneNote, waar zowel de student als de coach toegang toe heeft, of doordat de student tijdens de bespreking (met MS Teams) zijn scherm deelt, met daarin de door hem gemaakte planning in bijvoorbeeld MS Planner, ToDo of een andere taakmanager.

ERVARING

Bij het Smart Solutions Semester gebruiken meerdere studententeams zelf deze manier van werken. Zij motiveren elkaar door elke ochtend voor 09.00 uur even tegen elkaar te zeggen waar ze mee bezig gaan. Ze werken gezamenlijk aan één opdracht waardoor het ook van belang is om elkaars doelen te kennen. Bijkomend voordeel is dat de tutor van de groep zo de voortgang en ontwikkeling kan zien.

KENMERKEN
Taxonomie van Bloom:
Taxonomie van Miller:
Interactie:
Door wie: ,