Odd one out

Deze werkvorm kan goed ingezet worden om diep begrip van begrippen te bewerkstelligen. Studenten moeten de begrippen goed (leren) kennen om een medestudent uitleg te kunnen geven. Maak rijtjes met vier tot zeven woorden die schijnbaar bij elkaar horen. Dit kan op kaartjes of op het bord. Zorg ervoor dat er in de reeks steeds […]

Read More Odd one out

Daily/weekly goal

Het stellen van een dagelijks of wekelijks doel is afkomstig van het ‘agile’ werken. Continu verbeteren is daar een belangrijk onderdeel van en dit doe je door kort-cyclisch te werken, dus met doelstellingen op korte termijn. Daarbij kijk je telkens terug op hoe het proces is verlopen en kun je ook direct aanpassingen en verbeteracties doorvoeren.   Hoe kan ik mijn student in een actieve houding krijgen waarbij hij […]

Read More Daily/weekly goal

Video kijken tijdens de bijeenkomst

Met het principe flipped classroom laat je studenten vooraf stof bestuderen bijvoorbeeld m.b.v. een kennisclip, zodat je tijdens de bijeenkomst meer tijd hebt om erover te discussiĆ«ren of de stof toe te passen. Echter kan het soms zo zijn dat je tijdens de bijeenkomst een video gezamenlijk wilt bekijken. Bijvoorbeeld omdat je bepaalde punten duidelijk […]

Read More Video kijken tijdens de bijeenkomst

Peer feedback in de digitale leeromgeving

Bij peer feedback geven studenten gedetailleerd commentaar op elkaars werk, handelen of prestaties. Dit gebeurt meestal op basis van vooraf vastgestelde beoordelingscriteria. Waarom is peer feedback belangrijk? Niet alleen het ontvangen van feedback is een effectieve leerstrategieĆ«n (Hattie, 2012). Ook het geven van feedback aan medestudenten is leerzaam voor de feedbackgever. Als docent heb je […]

Read More Peer feedback in de digitale leeromgeving