Leerstrategieën met behulp van AI

JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...

studenten te leren hoe zij met behulp van AI persoonlijke leerstrategieën kunnen ontwikkelen, verbeteren en daarop kunnen reflecteren. 

KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)

Studenten analyseren hun eigen studie-uitdagingen, verkennen met behulp van AI mogelijke oplossingen en strategieën en reflecteren op de toepasbaarheid en effectiviteit ervan in hun eigen leerproces. Door samenwerking en klassikale bespreking worden inzichten verdiept.

HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN?
  1. Individueel (voorbereiding): Studenten noteren vooraf hun persoonlijke studie-uitdagingen.
  2. In groepjes (bijeenkomst): Studenten werken in kleine groepjes en onderzoeken met behulp van AI-tools mogelijke oplossingen voor hun studie-uitdagingen.
  3. Klassikaal (bijeenkomst): Gezamenlijk worden de gevonden oplossingen besproken.
    • Welke ideeën waren bruikbaar?
    • Wat nemen studenten mee voor hun eigen leerproces?
  4. Individueel (verwerking): Studenten reflecteren na enkele weken op het gebruik van de AI-adviezen:
    • Hebben ze de tips toegepast?
    • Waren de tips effectief?
    • Wat zouden ze de volgende keer anders doen?

In een online bijeenkomst kunnen de groepjes samenwerken via een breakout-room. Studenten kunnen hun studie-uitdagingen dan delen via een (Word)document in de chat. Uitkomsten kunnen via een Padlet gedeeld worden en plenair online besproken worden. Laat studenten in een reflectiedocument of online dagboek (via Brightspace Discussions) beschrijven hoe ze de AI-adviezen hebben toegepast in de weken erna.

KENMERKEN
Taxonomie van Bloom: , ,
Taxonomie van Miller: ,
Interactie: ,
Lessituatie: ,
GERELATEERDE APPLICATIES
  •  Microsoft Copilot
  •  ChatGPT
  •  Brightspace Discussions
  •  Padlet
  •  Microsoft Teams
  •  
    Meer informatie over deze tools vind je op het Platform Educatieve Applicaties van SURF.