Virtuele onderwijsassistent

JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...

studenten kritisch te laten plannen en reflecteren op hoe en wanneer AI effectief kan bijdragen aan het behalen van hun leerdoelen.

KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)

Studenten stellen eerst individueel een planning op voor een module of toets, waarbij ze aangeven hoe AI hen kan ondersteunen bij elke stap. In groepjes vergelijken ze hun aanpakken en bespreken ze hoe AI op verschillende manieren gebruikt kan worden. Klassikaal wordt gereflecteerd op de effectiviteit en grenzen van AI-gebruik. Vervolgens passen studenten hun planning aan en reflecteren ze gedurende de weken op hun ervaringen.

HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN?
  1. Individueel (voorbereiding): Laat studenten een planning of to-do lijst maken voor de leerdoelen in jouw module. Laat hen per item aangeven of en hoe AI hen hierbij zou kunnen helpen.
  2. In groepjes (bijeenkomst): Laat studenten hun planningen vergelijken en bespreken hoe zij AI willen inzetten.
    • Zijn er nieuwe ideeën ontstaan door de bespreking?
  3. Klassikaal (bijeenkomst): Reflecteer gezamenlijk op vragen als:
    • Hoe verandert het gebruik van AI je aanpak?
    • Zijn er taken waarbij AI niet nuttig is?
  4. Individueel (verwerking): Laat studenten hun planning bijstellen op basis van de bijeenkomst. Laat hen in de weken daarna reflecteren op de effectiviteit van hun AI-gebruik:
    • Was AI zo nuttig als verwacht?
    • Wat waren de uitdagingen?
    • Wat zouden ze de volgende keer anders doen?
KENMERKEN
Taxonomie van Bloom: , , ,
Taxonomie van Miller: ,
Interactie: ,
Lessituatie:
GERELATEERDE APPLICATIES
  •  Microsoft Copilot
  •  ChatGPT
  •  
    Meer informatie over deze tools vind je op het Platform Educatieve Applicaties van SURF.