Kennisclip bekijken
JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...
tijdens de les minder tijd kwijt te zijn aan het geven van uitleg, zodat je deze tijd kunt gebruiken voor verdiepende opdrachten, of om na te gaan of ze de informatie uit de video hebben begrepen en kunnen toepassen. Ook geeft het studenten de mogelijkheid om de uitleg in hun eigen tempo door te nemen en kunnen kennisclips eenvoudig worden gebruikt voor herhaling van de leerstof.
KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)
Kennisclips zijn korte video’s van ongeveer 5 minuten waarin een specifiek onderwerp of basisprincipe wordt uitgelegd of een toelichting op een opdracht wordt gegeven. Belangrijk hierbij is dat je ze plaatst in de online leeromgeving met een duidelijke omschrijving én met een kijkvraag of -opdracht erbij zodat het geen losstaand multimedia-item is, maar echt geïntegreerd wordt in het onderwijs.
HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN (algemeen)?
Een kennisclip bekijken vindt meestal online plaats ter voorbereiding op een bijeenkomst of als zelfstudie-activiteit. Gebruik alleen een kennisclip tijdens een bijeenkomst als het echt gaat om de directe primaire reactie van studenten op de inhoud. Anders is het zonde van de lestijd en kunnen studenten de kennisclip beter vooraf bekijken, zodat ze tijd hebben om de informatie even te laten bezinken en beter na te denken over hun reactie.
Voorbeelden van hoe je kennisclips kunt inzetten in je onderwijs:
- Door studenten al vóór de les de uitleg over één of meer onderwerpen te laten bekijken via kennisclips, kun je tijdens de les beter bepalen of ze de uitleg begrepen hebben én kun je meer focussen op het toepassen van de kennis en actief en samenwerkend leren aan de hand van verdiepende opdrachten.
- Je kunt ook een kennisclip opnemen waarin je veelvoorkomende vragen van studenten beantwoordt.
- Door de uitleg door te nemen in de vorm van kennisclips kunnen studenten zelf bepalen in welk tempo zij deze doornemen en ook of zij bepaalde stukken nog eens willen horen en zien.
- Je kunt studenten ook kennisclips laten herhalen als je merkt dat bepaalde kennis van vorige lessen of vorige modules is weggezakt, onvoldoende is of ontbreekt.
HOE KUN JE DEZE WERKVORM ONLINE UITVOEREN?
Als Saxiondocent kun je gebruikmaken van Kaltura Capture om zelf video’s op te nemen. Hierbij maak je eventueel gebruik van een webcam en van het delen van je scherm. De meest laagdrempelige manier om een kennisclip te maken is door gebruik te maken van een al bestaande PowerPoint-presentatie.
Je hebt na de opname met Kaltura Capture nog de mogelijkheid om eenvoudige bewerkingen toe te passen. De opgenomen video’s kun je vervolgens uploaden op het videoplatform Kaltura dat je vindt op video.saxion.nl. Vervolgens kun je ze opnemen in de online leeromgeving van een module. Kijk op video.saxion.nl/aandeslag (van de Saxion Video-unit) om te zien hoe je zelf aan de slag kunt gaan met Kaltura en voor tips voor het maken van onderwijsvideos.
Ook Powerpoint bevat inmiddels allerlei functies om opnames direct in Powerpoint te maken.
Voor Saxiondocenten geldt wel dat je ook deze video’s eerst naar het videoplatform Kaltura moet uploaden, voordat je ze in de online leeromgeving beschikbaar kunt maken voor studenten.
Fragmenten highlighten
Met de tool Vibby kun je van YouTube-video’s bepaalde fragmenten ‘highlighten’, zodat je bij langere video’s je studenten kunt wijzen op de stukken die volgens jou het belangrijkst zijn. Bij deze highlights kun je ook opmerkingen plaatsen.
Animatievideo’s
Sommige onderwerpen lenen zich beter voor een animatievideo. Tools zoals Moovly, PowToon of Biteable bieden laagdrempelige manieren om eenvoudig zelf een animatievideo te maken. Ook voor het maken van animaties kunnen docenten van Saxion ondersteuning krijgen via de Saxion Video-unit.