Odd one out

JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...

diep begrip van begrippen te bewerkstelligen. Studenten moeten de begrippen goed (leren) kennen om te kunnen beargumenteren welke niet in het rijtje thuis hoort 

KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)

Odd one out betekent ‘de vreemde eend in de bijt’. Oftewel: welke begrip hoort niet in het rijtje thuis?
Studenten bekijken in groepjes een rijtje van drie tot zes begrippen en overleggen met elkaar welk begrip niet in het rijtje thuishoort.
Het gaat vooral om de argumentatie waarom het begrip er wel of niet bijhoort.

HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN?

Maak rijtjes van minimaal drie en maximaal zes begrippen die in meer of mindere mate bij elkaar horen, maar waarvan (minimaal) één begrip er niet bijhoort.

Je kan de rijtjes met begrippen op het (digi)bord tonen of er kaartjes van maken om uit te delen. Studenten gaan in kleine groepjes aan de slag waarbij ze aan elkaar uitleggen welk begrip er volgens hen niet bij hoort. 

Het maakt het interessant als meer dan één antwoord goed is, afhankelijk van het perspectief waarmee je de begrippen bekijkt. Er kan dan een interessante discussie ontstaan waarbij juist de argumentatie (en dus het begrip over de begrippen) van belang is. Bijvoorbeeld: wolk – zon – regen – water. In dit voorbeeld zou ‘zon’ er niet bij kunnen horen, omdat uit een wolk regen en dus water valt. Of je zou kunnen beargumenteren dat ‘water’ er niet bij hoort want de rest gaat over het weer en ‘water’ niet per se.

Online uitvoeren
Je kan deze werkvorm online uitvoeren door gebruik te maken van break-out groepen. Zorg dan dat je de rijtjes met begrippen deelt met studenten, bijvoorbeeld via een bestand in de digitale leeromgeving.

Ook zou je deze werkvorm asynchroon kunnen uitvoeren (als voorbereiding of verwerking) waarbij studenten individueel hun mening kunnen geven via een (Shelf) Padlet of Brightspace discussie. Zet in beide gevallen de optie ‘Require Approval’/’Posts must be approved before they display in the topic’ aan zodat studenten niet direct elkaars reacties zien. In Brightspace Discussions kun je er in plaats daarvan ook voor kiezen dat studenten andere reacties wel te zien krijgen, zodra zij zelf iets hebben geplaatst (‘Learners must start a thread before they can view or reply to other threads’).

KENMERKEN
Taxonomie van Bloom:
Taxonomie van Miller: ,
Categorie leeractiviteit: , ,
Interactie: ,
GERELATEERDE APPLICATIES
  •  Padlet
  •  Microsoft Whiteboard
  •  Brightspace Discussions
  •  
    Meer informatie over deze tools vind je op het Platform Educatieve Applicaties van SURF.