Sturen van de prompt: hoe AI reageert op jouw instructie
JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...
studenten de invloed te laten ervaren van verschillende soorten prompts op AI-gegenereerde teksten en hen kritisch te laten reflecteren op de kwaliteit en bruikbaarheid van die teksten.
KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)
Studenten geven in duo’s tweemaal een opdracht aan een AI-tool om een tekst te genereren: één keer met minimale instructie, en één keer met een uitgebreide instructieset (inclusief doelgroep, stijl, structuur, etc.). Vervolgens vergelijken ze de gegenereerde teksten en bespreken wat opvalt aan de inhoud, vorm en kwaliteit. De werkvorm stimuleert ook kritisch denken over tekstkwaliteit en de rol van AI in het schrijfproces.
HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN?
- Laat studenten in duo’s een AI-tool openen (zoals Microsoft CoPilot of ChatGPT).
- Laat de duo’s twee versies van een tekst genereren.
In versie 1 geven ze in de prompt mee:
- Het onderwerp
- Het doel (bijv. informeren, overtuigen, enthousiasmeren)
In versie 2 geven ze in de prompt mee:
- Het onderwerp
- Het doel
- De doelgroep (achtergrondkennis, waarom is de tekst aan deze personen gericht)
- De wenselijke tekststructuur (bijv. inleiding-drie hoofdpunten-conclusie)
- Maximum aantal woorden
- Schrijfstijl
- Voor welk medium (krant, social media, etc.)
- Geef eventuele beperkingen (wat hoeft niet in het verslag)
- Laat studenten de twee gegenereerde teksten vergelijken en bespreken:
- Wat valt op?
- Wat zijn de belangrijkste verschillen?
- Welke tekst vinden ze beter en waarom?
- Wat zijn de voor- en nadelen van AI-gegenereerde teksten?
- Bespreek klassikaal een aantal opvallende bevindingen.
Online kan deze werkvorm ook uitgevoerd worden. Studenten werken dan in duo’s via breakout-rooms. Gegenereerde teksten kunnen zij delen via scherm delen, of via een document in de chat.
KENMERKEN
GERELATEERDE APPLICATIES



Meer informatie over deze tools vind je op het Platform Educatieve Applicaties van SURF.