Kennis of meningen peilen via een poll

JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...

snel inzicht te krijgen in de kennis, visie, mening of ervaring van studenten ten aanzien van een bepaald onderwerp. Ook zorgt het ervoor dat studenten beter blijven opletten tijdens de les en biedt het afwisseling tijdens de les waardoor studenten zich na de peiling weer beter kunnen focussen op het vervolg van de les.

KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)

Bij een poll stel je een korte vraag en geef je twee of meer antwoordmogelijkheden waaruit de studenten moeten kiezen. Afhankelijk van de vraag die je stelt krijg je inzicht in de kennis, visie, mening of ervaring van de studenten. Dit kan zowel offline als door gebruikt te maken van een functie of tool in de online leeromgeving.

HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN (algemeen)?

Tijdens je les kun je een vraag in je presentatie zetten of op een flip-over schrijven. Dit kan een vraag of stelling zijn waarop studenten waar/niet waar of eens/oneens antwoorden door bijvoorbeeld te gaan staan of te blijven zitten, of door hun hand wel of niet op te steken.

Bij drie antwoordmogelijkheden kun je variëren met zitten, staan of handopsteken, maar bij meer antwoordmogelijkheden wordt het lastiger om alle antwoorden tegelijk in beeld te krijgen en ook overzicht te houden over de gegeven antwoorden. Dit kun je oplossen door ook tijdens de offline les gebruik te maken van digitale tools zoals Wooclap, Socrative en Mentimeter.

Via deze tools kun je ook de gegeven antwoorden inzichtelijk maken en opvallende zaken hierin bespreken.

De verschillende tools bieden je de mogelijkheid om gebruik te maken van diverse vraagopties (open vragen, korte invulvragen, multiple choice, en zelfs hotspot-vragen (wijs aan waar…) behoren tot de mogelijkheden.

HOE KUN JE DEZE WERKVORM ONLINE UITVOEREN?

Tijdens een online les heb je, naast de eerder genoemde tools, ook de mogelijkheid om de poll-functie van Blackboard Collaborate of Microsoft Teams te gebruiken.

Bij het gebruik van alle genoemde digitale tools, is het handig om zowel de vraag als de antwoordmogelijkheden ergens in een tekstdocument klaar te zetten, zodat je deze tijdens de les snel naar de poll-tool kunt kopiëren en plakken en niet alles zelf hoeft in te typen.

Ook kun je je vraag uitschrijven in de powerpoint die je gebruikt en alleen de antwoordmogelijkheden in de poll plaatsen. Zorg er wel voor dat studenten de vraag eenvoudig ergens zelf kunnen lezen, dus communiceer deze niet alleen mondeling.

ERVARING
Heb jij ervaring met deze werkvorm en wil je die graag delen? Neem contact met ons op!
KENMERKEN
Taxonomie van Miller: ,