Cross the line

JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...

…de sociale veiligheid te vergroten door studenten zichzelf te laten zien en meer over elkaar te weten te komen. Het helpt bij kennismaken, loskomen/ontspannen, plezier ervaren en het inzicht krijgen in wie er in de groep zit.

KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)

Bij Cross the line staan studenten achter een lijn in het lokaal. De docent stelt vragen waarop studenten reageren door over de lijn te stappen of zich te positioneren in het vak dat past bij hun antwoord. Dit kunnen luchtige, persoonlijke of studiegerelateerde vragen zijn. Zo leren studenten elkaar beter kennen en ontstaat een open groepssfeer.

HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN?
  1. Maak met tape of een touw een duidelijke lijn in het lokaal.
  2. Leg uit dat de ene kant ‘eens’ betekent en de andere ‘oneens’ (of maak variaties, bijv. keuze A/B).
  3. Start met luchtige vragen (ijs of chips, zomer of winter) om de sfeer los te maken.
  4. Stel vervolgens meer studiegerelateerde vragen, zoals:
    • Wie twijfelt over zijn studiekeuze?
    • Wie woont er op kamers?
    • Wie heeft zich goed kunnen oriënteren om een studiekeuze te maken?
    • Wie heeft hulp ingeschakeld bij het maken van een studiekeuze (familie, vrienden, testen)?
    • Wie vond het lastig om een studiekeuze te maken?
    • Wie twijfelt over zijn studiekeuze?
    • Wie stelt zaken m.b.t. de studie uit?
    • Wie ziet op tegen het studeren op het hbo?
    • Wie zijn ouders heeft deze studie aanbevolen?
    • Wie heeft moeite om zich te concentreren om te leren voor tentamens?

    Of meer persoonlijke vragen, zoals:

    • Wie werkt 15 uur of meer uren per week?
    • Wie was de lolbroek van de klas?
    • Wie vindt zichzelf introvert? Of extravert?
    • Wie woont er op kamers?  Wie woont er samen?
    • Wie zijn ouders zijn bij elkaar? Of zijn gescheiden?
    • Wie heeft een eigen bedrijf?
    • Wie regelt graag van alles?
    • Wie heeft meer dan vijf uur schermtijd op een dag?
    • Wie is er vroeger gepest?
  5. Vraag studenten die opvallende keuzes maakten of twijfelden om kort toe te lichten (vrijblijvend).
  6. Sluit af met een korte evaluatie: wat hebben ze geleerd over elkaar? Hoe voelde het om dit te doen?
    Vraag ook naar dingen die je zijn opgevallen: Ik zag dat je bleef staan toen…, leg eens uit… Of Ik zag je twijfelen…, Ik zag dat je om je heen keek… etc.

 

Gezien de inhoud van de werkvorm wordt aangeraden deze in een offline setting uit te voeren.
In een online setting kun je dezelfde vragen stellen en studenten laten kiezen via:

  • Polls (bijv. In Teams of Wooclap) waarbij antwoorden zichtbaar worden in grafieken.
  • Breakout-rooms waarin studenten kort delen waarom ze voor een optie hebben gekozen.
  • Virtueel bewegen: gebruik een gedeeld whiteboard of Padlet waar studenten hun naam of avatar op de lijn plaatsen.

Bron: Hogeschool Saxion. Handreiking Switch ten behoeve van studiecoaching in Thuisgroepen 2024-2025

KENMERKEN
Taxonomie van Bloom: ,
Taxonomie van Miller:
Categorie leeractiviteit: , ,
Interactie:
Wanneer: