Begrip testen via losse vragen (online)

JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...

snel inzicht te krijgen in wat de studenten wel en niet weten of begrepen hebben en welke misvattingen er eventueel nog bestaan. 

KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)

De docent stelt een ja/nee of multiplechoicevraag tijdens de bijeenkomst en geeft daarbij antwoordmogelijkheden die zodanig gekozen zijn dat ze informatie geven over de eventuele denkfouten en misvattingen van studenten (‘diagnostische vragen’). Online kun je ook open vragen met korte antwoorden gebruiken. Aan de hand van de antwoorden die studenten geven en de fouten die zij daarbij maken kun je als docent bepalen welke vervolgactiviteiten je adviseert aan welke studenten. Je kunt dit een aantal keren doen op strategische momenten, bijvoorbeeld net nadat je iets hebt behandeld of om te bepalen welke voorkennis uit een eerdere module nog aanwezig is. 

HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN?

Om te bepalen op welke momenten je deze werkvorm het beste kunt inzetten tijdens je les, kijk je op welke momenten bepaalde voorkennis nodig is en welke onderdelen van je uitleg gemakkelijk verkeerd begrepen worden (misconcepties). Vóór of na die momenten zou je zo’n losse vraag kunnen stellen. Ook direct bij binnenkomst in de les (‘Entree-ticket’) of vlak voordat de les is afgelopen (‘Exit-ticket’), zijn momenten waarop je dit kunt doen.

Een digitale tool kan helpen om de antwoorden van studenten sneller en preciezer inzichtelijk te krijgen. De antwoorden op open vragen zijn gemakkelijker leesbaar en bij multiplechoicevragen telt de tool alvast het aantal keer dat een antwoordalternatief gekozen is.

Een geschikte tool hiervoor waar Saxion een contract mee heeft is Wooclap. Deze tool leent zich prima om een losse vraag in beeld te brengen en studenten antwoord te laten geven via hun smartphone, tablet of laptop. Andere opties zijn Mentimeter, Socrative of MS Forms. 

Antwoorden op open vragen kun je verzamelen via een Padlet (shelf, wall, canvas) of via een whiteboard (Microsoft) of brainstormvraag in Wooclap. Zet bij de Padlet eventueel de optie ‘Require Approval’ aan, zodat studenten niet direct elkaars antwoorden kunnen zien. Ook bij Wooclap bepaal je zelf wanneer studenten de antwoorden van anderen zien.

Via een digitale tool kun je ook andere media dan tekst gebruiken. Studenten kunnen een foto of afbeelding plaatsen, of je kunt studenten iets laten uitwerken op een specifieke achtergrond, bijv. krachten laten tekenen in een afbeelding op een (Microsoft) Whiteboard. 

KENMERKEN
Taxonomie van Bloom: , ,
Taxonomie van Miller: ,
Interactie: ,