Begrippen testen met het spel 30 seconds

De begrippen die in de les(sen) naar voren zijn gekomen, staan op verschillende kaarten (5 begrippen per kaart). Studenten nemen ofwel de rol van omschrijver op zich, ofwel de rol van rader. In 30 seconden moet de rader zoveel mogelijk van de omschreven begrippen op de kaart, raden.  Lees verder... Begrippen testen met het spel 30 seconds

AI Bias Bingo

Studenten hebben een bingokaart met verschillende situaties die het resultaat kunnen zijn van bias in AI-tools. Met behulp van het stellen van neutrale vragen aan verschillende AI-tools gaan ze proberen de situaties van de bingo-kaart naar voren te laten komen.  Lees verder... AI Bias Bingo

Sturen van de prompt: hoe AI reageert op jouw instructie

Studenten geven in duo’s tweemaal een opdracht aan een AI-tool om een tekst te genereren: één keer met minimale instructie, en één keer met een uitgebreide instructieset (inclusief doelgroep, stijl, structuur, etc.). Vervolgens vergelijken ze de gegenereerde teksten en bespreken wat opvalt aan de inhoud, vorm en kwaliteit. De werkvorm Lees verder... Sturen van de prompt: hoe AI reageert op jouw instructie

Sollicitatiegesprek oefenen met AI

Studenten zoeken een vacature die bij hun interesses past en gebruiken AI om op basis van de vacaturetekst mogelijke sollicitatievragen te genereren. Tijdens de bijeenkomst oefenen zij in tweetallen met een rollenspel waarbij zij afwisselend sollicitant en interviewer zijn. Na afloop geven zij elkaar directe feedback. Lees verder... Sollicitatiegesprek oefenen met AI

Online Escape (class)room

Een escape room is een groepsactiviteit waarbij je samen probeert te ontsnappen uit een kamer (escape room) door het oplossen van puzzels en raadsels. Wie het snelst de code kraakt, is de winnaar.  Lees verder... Online Escape (class)room

Begripspracticum (online)

Een begripspracticum is een praktische opdracht die studenten doorgaans uitvoeren in een praktijkruimte met speciale apparatuur, instrumenten, materialen of stoffen, om te zien hoe bepaalde principes werken, om ze vervolgens beter te kunnen begrijpen. Sommige van deze practica kunnen echter ook online plaatsvinden. Dit geldt bijvoorbeeld voor programmeren of practica die Lees verder... Begripspracticum (online)

20 minuten peerfeedbackmethode (online)

Twee studenten geven elkaar binnen twintig minuten op een gestructureerde manier feedback doordat zij beiden achtereenvolgens 5 specifiek beschreven stappen volgen die elk 2 minuten duren: korte toelichting geven – verhelderende vragen beantwoorden – feedback ontvangen – samenvatten – vervolgacties bepalen. Lees verder... 20 minuten peerfeedbackmethode (online)

Rollenspel

Studenten oefenen in duo’s of kleine groepjes een situatie waarin personen een verschillende rol hebben. Elke student neemt daarbij één rol aan. Vaak zijn er één of meer studenten nodig die een ondersteunende rol spelen, zodat de student met de beroepsrol echt kan oefenen (bijvoorbeeld verkoper versus klant). Later kunnen Lees verder... Rollenspel

Antwoordopties voorzien van feedback

Door antwoordopties van oude toetsvragen te voorzien van feedback, leert de student veel over de leerstof. Waarom is een antwoord het juiste antwoord en waarom zijn de andere antwoorden fout? De vragen kunnen vervolgens prima gebruikt worden voor formatieve doeleinden. Studenten die ermee oefenen kunnen dan voortaan direct worden voorzien Lees verder... Antwoordopties voorzien van feedback

Vragenuur/Consult

Studenten kunnen de docent vragen stellen ter voorbereiding op verschillende zaken zoals toetsen, stages, afstuderen, etc. Dit kan zowel in grote groepen als individueel. Lees verder... Vragenuur/Consult