Virtuele onderwijsassistent

Studenten stellen eerst individueel een planning op voor een module of toets, waarbij ze aangeven hoe AI hen kan ondersteunen bij elke stap. In groepjes vergelijken ze hun aanpakken en bespreken ze hoe AI op verschillende manieren gebruikt kan worden. Klassikaal wordt gereflecteerd op de effectiviteit en grenzen van AI-gebruik. Lees verder... Virtuele onderwijsassistent

Train andere talen met behulp van AI

Studenten formuleren hun eigen taalkundige leerdoelen, ontwikkelen daarbij oefeningen met behulp van AI en reflecteren op de effectiviteit van de gegenereerde oefeningen. Door samenwerking en klassikale bespreking vergroten ze hun inzicht in effectieve leerstrategieën. Lees verder... Train andere talen met behulp van AI

Sollicitatiegesprek oefenen met AI

Studenten zoeken een vacature die bij hun interesses past en gebruiken AI om op basis van de vacaturetekst mogelijke sollicitatievragen te genereren. Tijdens de bijeenkomst oefenen zij in tweetallen met een rollenspel waarbij zij afwisselend sollicitant en interviewer zijn. Na afloop geven zij elkaar directe feedback. Lees verder... Sollicitatiegesprek oefenen met AI

Leerstrategieën met behulp van AI

Studenten analyseren hun eigen studie-uitdagingen, verkennen met behulp van AI mogelijke oplossingen en strategieën en reflecteren op de toepasbaarheid en effectiviteit ervan in hun eigen leerproces. Door samenwerking en klassikale bespreking worden inzichten verdiept. Lees verder... Leerstrategieën met behulp van AI

Rollenspel

Studenten oefenen in duo’s of kleine groepjes een situatie waarin personen een verschillende rol hebben. Elke student neemt daarbij één rol aan. Vaak zijn er één of meer studenten nodig die een ondersteunende rol spelen, zodat de student met de beroepsrol echt kan oefenen (bijvoorbeeld verkoper versus klant). Later kunnen Lees verder... Rollenspel

Kennisclip laten ontwikkelen door studenten

Bij deze werkvorm laat je studenten individueel, in duo’s of kleine groepjes een kennisclip ontwikkelen over de lesstof. Dit doe je als voorbereidende- of verwerkingsactiviteit. Het gaat hierbij om een (korte) video waarin een bepaald thema of begrip wordt uitgelegd. De duur van een kennisclip ligt tussen de 5 en 10 Lees verder... Kennisclip laten ontwikkelen door studenten

Videoblog (vlog) maken

Als variant op een geschreven blog kan een vlog ingezet worden. Een vlog is een blog in videovorm. Het bevat een camera-opname waarin een student zijn kennis of ervaring deelt, bepaalde vaardigheden toont of zijn mening geeft over een gebeurtenis, artikel, actualiteit e.d. Je kunt een vlog bijvoorbeeld inzetten voor de verwerking van Lees verder... Videoblog (vlog) maken

Rollenspel-discussie

Rollenspel-discussies zijn een interactieve manier om kennis en vaardigheden van studenten te peilen en te verbeteren door middel van een gesimuleerde discussie. Studenten krijgen een rol toebedeeld met verschillende standpunten of perspectieven over een specifiek onderwerp of kwestie. Door rollenspellen zoveel mogelijk aan realistische situaties te koppelen doen studenten leerzame Lees verder... Rollenspel-discussie

Vaardighedenpracticum

In een vaardighedenpracticum (oefenpracticum, praktijkoefening) creëer je een oefensituatie waarin studenten stappen van een volledige handeling kunnen oefenen, of de hele handeling ineens. Afhankelijk van de complexiteit van de situatie doen ze dit individueel of in groepjes en loop je als docent rond, of ze doen dit één voor één Lees verder... Vaardighedenpracticum

Apparaatpracticum

Aan de hand van een stap-voor-stap uitleg leren studenten bijvoorbeeld over het klaarzetten, aanzetten, instellen, opties, uitvoeren, aflezen, bijstellen, resetten, uitzetten, schoonmaken en opbergen van een apparaat of computerprogramma dat ze bij een begrips- of onderzoekspracticum gaan gebruiken. Lees verder... Apparaatpracticum