Dialoog: De reflectieladder

JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...

studenten te leren hun denkproces stap voor stap te analyseren en zich bewust te worden van de aannames die zij maken. Zo ontwikkelen zij kritische denkvaardigheden, leren zij beter beargumenteren en komen zij tot weloverwogen conclusies en acties.

KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)

De reflectieladder is een dialoogvorm waarbij studenten via vier vaste treden (Feiten en waarnemingen – Interpretaties en betekenissen – Aannames – Conclusies en acties) hun denkproces expliciteren. Door dit proces zichtbaar te maken leren ze betere beslissingen te nemen en effectiever te communiceren.

HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN?
  1. Introduceer de ladder (met een tekening of schema).
  2. Geef een casus of situatie (fictief of door studenten ingebracht. Bijvoorbeeld voor het thema ‘Effectief studeren’: Een student merkt dat zij voortdurend opdrachten tot laat in de nacht maakt en toch lage cijfers haalt. Zij concludeert dat ze ‘gewoon niet slim genoeg is’ om de opleiding te halen.
  3. Laat studenten in kleine groepjes de casus bespreken, stap voor stap via de vier treden van de ladder:
    1. Feiten en waarnemingen: objectieve gegevens, wat is feitelijk gezien gebeurd?
    2. Interpretaties en betekenissen: wat betekenen deze feiten voor jullie? Hoe interpreteren jullie deze waarnemingen?
    3. Aannames: welke aannames maken jullie op basis van deze interpretaties? Welke impliciete overtuigingen of verwachtingen spelen mee? Zijn je aannames gebaseerd op eerdere ervaringen of verwachtingen?
    4. Conclusies en acties: tot welke conclusie kom en jullie? En welke acties volgen hieruit? Zijn er alternatieve conclusies of actie mogelijk?
  4. Laat de groepjes plenair terugkoppelen.
  5. Bespreek hoe het bewustzijn van de stappen kan helpen in studie en toekomstige beroepspraktijk.

 

Om deze werkvorm online uit te voeren kun je een online whiteboard of Padlet gebruiken met vier kolommen voor de treden van de ladder.

  1. Plaats studenten in breakout-rooms en laat hen de casus in de kolommen uitwerken.
  2. Na afloop presenteren groepjes hun ingevulde ladder in de plenaire sessie.

Eventueel kan de ladder digitaal als sjabloon worden meegegeven, zodat studenten deze invullen en uploaden.

KENMERKEN
Taxonomie van Bloom: , ,
Taxonomie van Miller: ,
Categorie leeractiviteit: , ,
Interactie:
Wanneer:
Lessituatie: ,
GERELATEERDE APPLICATIES
  •  Microsoft Teams
  •  Microsoft Whiteboard
  •  Padlet
  •  
    Meer informatie over deze tools vind je op het Platform Educatieve Applicaties van SURF.