Challenge cirkel

JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...

Studenten uit te dagen om uit hun comfortzone te stappen en hierover met elkaar in gesprek te gaan. Dit bevordert openheid, vertrouwen, luisteren naar elkaar, grenzen aangeven en zelfsturing. De werkvorm kan worden ingezet om elkaar beter te leren kennen, om studenten te stimuleren zichzelf verder uit te dagen of om een bijeenkomst te evalueren.

KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)

De Challenge Circle is een fysieke werkvorm waarbij drie zones zichtbaar worden gemaakt: de comfortzone, de challenge zone en de panic zone. Studenten positioneren zich in een van de zones naar aanleiding van een genoemde activiteit of situatie. Dit leidt tot reflectie, onderlinge gesprekken en nieuwe inzichten.

HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN?
  1. Leg twee lange touwen of maak met tape drie cirkels op de vloer.
    • Kleine cirkel = comfortzone, dit is de plek waar je dingen doet die bekend zijn voor je en geen stress opleveren
    • Middelste cirkel = challenge zone, dit is de plek waar je dingen doet die je spannend vindt, het levert gezonde stress op.
    • Buiten de cirkel = panic zone, dit is de plek waar je dingen doet die je heel erg spannend vindt, het levert ongezonde spanning op, het is een plek die niet goed voor je is.
  2. Stel de studenten op buiten de buitenste cirkel.
  3. Eén student noemt een activiteit of situatie. Iedereen kiest een plek in de cirkel die past bij hoe spannend ze dit vinden. Start met activiteiten die minder diepgang hebben zoals bungee jumpen, abseilen, duiken.
  4. Laat (enkele) studenten ook kort hun keuzes toelichten. Als studiecoach kun je ook doorvragen en coachende vragen stellen.
  5. Herhaal dit meerdere keren. Studenten nemen zelf beurten om activiteiten te noemen. Vaak zal de groep vanzelf meer diepgang creëren door dingen te benoemen die ze spannend vinden. Zoals bijvoorbeeld studiegerelateerde vragen: Feedback geven aan je mede studenten. Hulpvragen aan een docent/studiecoach/medestudent stellen. Deze studie past bij mij. Als ik denk aan wat ik na mijn studie zal gaan doen.
  6. Als coach kun je vragen stellen om de studenten aan het denken te zetten. Zoals: Leg eens uit wat maakt dat jij daar staat. In welke zone leer of groei je het meest? (Antwoord: in de challenge circle.) Wat heb je tot nu toe laten zien (deze dag)? Als je nog meer zou willen leren wat zou je dan kunnen doen? Wie zou jij hierbij om hulp kunnen vragen?
  7. Sluit af met reflectievragen en/of met een vervolgstap: welke acties onderneem jij de komende week om jezelf verder uit te dagen? Als je terugkijkt op (deze dag); waar sta je dan? In hoeverre heb je jezelf uitgedaagd? Laat studenten onderzoeken waar ze nu in hun comfortzone zitten en waar ze willen/moeten groeien. Welke acties zouden ze daar de komende week voor kunnen ondernemen?
  8. Let op: Fysiek is het spelen van dit spel geen probleem, maar let heel goed op wat er gebeurt, want het kan veel losmaken.

Bron: Hogeschool Saxion.  Handreiking Switch. Ten behoeve van studiecoaching in thuisgroepen 2024-2025