Simultaan tafelrondje

JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...

studenten in groepjes elkaars kennis en ideeën over een bepaalde probleemstelling aan te laten vullen.

KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)

Als docent deel je een aantal probleemstellingen uit waarbij meerdere antwoorden of oplossingen mogelijk zijn. Studenten schrijven eerst individueel bondig een antwoord/oplossing bij hun probleemstelling uit. Daarna vult de volgende student de bedachte oplossing aan, en daarna de volgende, totdat elke student zijn eigen probleemstelling weer terug heeft met een uitvoerig uitgewerkt antwoord. 

HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN?
  1. Bedenk minimaal drie of vier probleemstellingen waarop meerdere antwoorden mogelijk zijn.
    Voorbeelden kunnen bijvoorbeeld zijn:

    • Bedenk hoe jij in je professionele rol kan bijdragen aan het verminderen van prestatiedruk bij jongeren.
    • Hoe kun jij in je rol als .. buurtbewoners activeren om duurzamer te leven.
    • Hoe kun jij bijdragen aan een inclusieve digitale ervaring voor gebruikers met een beperking
  2. Deel de klas op in groepjes van drie of vier.
  3. Deel de probleemstelling klassikaal en stimuleer studenten om een eigen, creatieve oplossing bondig op papier te zetten.
    • Geef ze hier een beperkte hoeveelheid tijd (bijv. tien minuten) voor.
  4. Laat, na het verstrekken van de gegeven tijd, elke student het eigen idee met de klok mee doorgeven aan een andere student
  5. Studenten krijgen wederom een beperkte tijd om het beschreven idee aan te vullen.

Zo gaat het idee langs elk van de groepsleden, waarna het uiteindelijk weer bij de oorspronkelijke schrijver terechtkomt en deze een breed uitgewerkt antwoord op de probleemstelling heeft.

KENMERKEN
Taxonomie van Bloom: , , ,
Taxonomie van Miller:
Categorie leeractiviteit: , ,
Interactie:
Door wie:
Lessituatie: