AI Bias Bingo

JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...

studenten bewust te maken van bias in AI-tools

KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)

Studenten hebben een bingokaart met verschillende situaties die het resultaat kunnen zijn van bias in AI-tools. Met behulp van het stellen van neutrale vragen aan verschillende AI-tools gaan ze proberen de situaties van de bingo-kaart naar voren te laten komen. 

HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN?
  1. Bereid verschillende bingokaarten van 3×3 voor.
    • In elk hokje wordt een situatie genoemd die het resultaat kan zijn van bias in AI-tools.
    • Op de verschillende bingokaarten kunnen situaties hergebruikt worden, maar het hokje waarin deze situatie staat weergegeven (de plaats op de kaart) is per kaart verschillend.

      Voorbeelden van situaties:

      • Het woord ‘verpleegkundige’ in een prompt resulteert in een vrouwelijke verwijzing of afbeelding
      • Chatbot geeft stereotype antwoorden als er een religie wordt genoemd in de prompt (of: het weigert bijvoorbeeld een grap te vertellen over bepaalde religies)
      • Het woord ‘CEO’ in een prompt resulteert in een mannelijke verwijzing of afbeelding
      • AI genereert vooral westerse namen
      • AI noemt vooral westerse uitvinders als ik om een lijstje vraag
      • AI beschrijft een ‘crimineel’ automatisch als mannelijk of met donkere huidskleur
      • De woorden ‘intelligente student’ in een prompt resulteert in een persoon met een bril
      • De woorden ‘sterke leider’ in een prompt resulteert vooral in een witte man in een pak.
      • Als je vraagt om een verhaal over een programmeur, kiest de AI-tool voor een mannelijke programmeur
      • Er komen stereotypen naar voren in een sollicitatiebrief van een vrouw met migratieachtergrond
  2. Geef studenten achtergrondinformatie over bias in AI-tools.
  3. Bespreek waarom deze bias niet wenselijk is. Bijvoorbeeld: Het kan wel waar zijn dat een CEO vaak een witte man is, maar wat gebeurt er als dat beeld keer op keer herhaald wordt?
  4. Deel de bingokaarten uit aan individuele studenten of aan duo’s.
  5. Laat hen met behulp van verschillende AI-tools zoveel mogelijk voorbeelden van bias van hun bingokaart afstrepen.
  6. Bespreek de gevonden resultaten klassikaal. Ging het hier écht om bias? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
KENMERKEN
Taxonomie van Bloom: , ,
Taxonomie van Miller: ,
Interactie:
Door wie: ,
Wanneer:
Lessituatie:
GERELATEERDE APPLICATIES
  •  ChatGPT
  •  Microsoft Copilot
  •  DALL-E
  •  
    Meer informatie over deze tools vind je op het Platform Educatieve Applicaties van SURF.

    GERELATEERDE WERKVORMEN
  • (On)waarheden bespreken met AI