Wat ben ik?

‘Wat ben ik?’ is een variant op het spel ‘Wie ben ik?’. Hierbij proberen studenten door het stellen van ja en nee vragen, te achterhalen wát ze zijn (een theoretisch begrip of model).   Lees verder... Wat ben ik?

Willekeurig namen kiezen

Door een manier te vinden om volledig willekeurig te kiezen welke student op welk moment in de les aan de beurt komt om een vraag te beantwoorden, gaan studenten actiever meedoen. Met deze werkvorm kan een student ook meerdere keren achter elkaar aan de beurt komen, omdat de kans dat Lees verder... Willekeurig namen kiezen

Video kijken tijdens de bijeenkomst

Met het principe flipped classroom laat je studenten vooraf stof bestuderen bijvoorbeeld m.b.v. een kennisclip, zodat je tijdens de bijeenkomst meer tijd hebt om erover te discussiëren of de stof toe te passen. Het kan kan echter soms zo zijn dat je tijdens de bijeenkomst een video gezamenlijk wilt bekijken. Lees verder... Video kijken tijdens de bijeenkomst

Groepjespuzzel

Studenten formeren groepjes door te zoeken naar medestudenten met een stukje van dezelfde ansichtkaart of andere afbeelding. Lees verder... Groepjespuzzel

20 minuten peerfeedbackmethode

Twee studenten geven elkaar binnen twintig minuten op een gestructureerde manier feedback doordat zij beiden achtereenvolgens 5 specifiek beschreven stappen volgen die elk 2 minuten duren: korte toelichting geven – verhelderende vragen beantwoorden – feedback ontvangen – samenvatten – vervolgacties bepalen. Lees verder... 20 minuten peerfeedbackmethode

Rollenspel-discussie

Rollenspel-discussies zijn een interactieve manier om kennis en vaardigheden van studenten te peilen en te verbeteren door middel van een gesimuleerde discussie. Studenten krijgen een rol toebedeeld met verschillende standpunten of perspectieven over een specifiek onderwerp of kwestie. Door rollenspellen zoveel mogelijk aan realistische situaties te koppelen doen studenten leerzame Lees verder... Rollenspel-discussie

Schud en pak

Een stapel kaarten met vragen over de leerstof vormt de basis. De studenten werken in kleine groepjes, ze lezen een vraag en beantwoorden deze door elkaar in roulerende vorm aan te vullen en elkaar van feedback te voorzien. (Enige) voorkennis van de leerstof is hierbij nodig. De leerstof zou voorafgaand Lees verder... Schud en pak

Mix en ruil

Mix en ruil is een (inter)actieve werkvorm waarbij kennis formatief wordt getest door studenten onderling vragen aan elkaar te laten stellen en beantwoorden.  Lees verder... Mix en ruil

Vaardighedenpracticum

In een vaardighedenpracticum (oefenpracticum, praktijkoefening) creëer je een oefensituatie waarin studenten stappen van een volledige handeling kunnen oefenen, of de hele handeling ineens. Afhankelijk van de complexiteit van de situatie doen ze dit individueel of in groepjes en loop je als docent rond, of ze doen dit één voor één Lees verder... Vaardighedenpracticum

Onderzoekspracticum

Bij een onderzoekspracticum gaan studenten zelf experimenteel onderzoek doen. Experimenteel onderzoek is gericht op het verklaren, bevestigen of optimaliseren van iets. Het kan een volledig onderzoek zijn of het kan focussen op enkele onderzoeksvaardigheden, zoals het opstellen van een onderzoeksvraag, hypothese of werkplan, of juist op het uitvoeren ervan en Lees verder... Onderzoekspracticum