Voorstellen met een voorwerp
JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...
studenten elkaar beter te laten leren kennen door middel van een korte, actieve oefening. De oefening zorgt daarnaast ook voor afwisseling en nieuwe energie in de les, zodat studenten daarna weer beter kunnen focussen op het leren. Deze sociale energizer (‘socializer’) heeft dan ook meestal niets met de leerstof te maken. Het is vooral de bedoeling dat het plezier geeft en dat studenten even loskomen van de leerstof, met als belangrijk bij-effect dat ze elkaar beter leren kennen.
KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)
Studenten stellen zich voor aan de hand van een voorwerp dat ze hebben meegenomen naar de les.
HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN?
Laat studenten een voorwerp meenemen naar de les (of online voor de camera laten zien/als afbeelding in de chat sturen) en laat hen er kort iets over vertellen. Stel er vragen over of laat medestudenten er vragen over stellen. Probeer bij te dragen aan het groepsproces door ook verbindende vragen te stellen. (‘Wie doet/heeft/vindt dit ook (of iets soortgelijks) of kent iemand die..’)
Werk met het willekeurig kiezen van namen als er onvoldoende tijd is om iedereen iets te laten vertellen, of houd gedurende de eerste lessen een lijst bij totdat iedereen een keer aan bod is geweest.
Ook kun je studenten deze activiteit in groepjes laten uitvoeren.
KENMERKEN
GERELATEERDE APPLICATIES

Meer informatie over deze tools vind je op het Platform Educatieve Applicaties van SURF.