Begrippen testen met het spel 30 seconds

De begrippen die in de les(sen) naar voren zijn gekomen, staan op verschillende kaarten (5 begrippen per kaart). Studenten nemen ofwel de rol van omschrijver op zich, ofwel de rol van rader. In 30 seconden moet de rader zoveel mogelijk van de omschreven begrippen op de kaart, raden.  Lees verder... Begrippen testen met het spel 30 seconds

Sturen van de prompt: hoe AI reageert op jouw instructie

Studenten geven in duo’s tweemaal een opdracht aan een AI-tool om een tekst te genereren: één keer met minimale instructie, en één keer met een uitgebreide instructieset (inclusief doelgroep, stijl, structuur, etc.). Vervolgens vergelijken ze de gegenereerde teksten en bespreken wat opvalt aan de inhoud, vorm en kwaliteit. De werkvorm Lees verder... Sturen van de prompt: hoe AI reageert op jouw instructie

Leerstrategieën met behulp van AI

Studenten analyseren hun eigen studie-uitdagingen, verkennen met behulp van AI mogelijke oplossingen en strategieën en reflecteren op de toepasbaarheid en effectiviteit ervan in hun eigen leerproces. Door samenwerking en klassikale bespreking worden inzichten verdiept. Lees verder... Leerstrategieën met behulp van AI

Ik ben uniek

Iedere deelnemer deelt iets waarin hij of zij zich uniek voelt. De rest van de groep reageert door te laten zien in hoeverre ze zich hierin herkennen. Dit zorgt voor herkenning, humor, verbinding en inzicht in de diversiteit binnen de groep.  Lees verder... Ik ben uniek

Online Escape (class)room

Een escape room is een groepsactiviteit waarbij je samen probeert te ontsnappen uit een kamer (escape room) door het oplossen van puzzels en raadsels. Wie het snelst de code kraakt, is de winnaar.  Lees verder... Online Escape (class)room

Begripspracticum (online)

Een begripspracticum is een praktische opdracht die studenten doorgaans uitvoeren in een praktijkruimte met speciale apparatuur, instrumenten, materialen of stoffen, om te zien hoe bepaalde principes werken, om ze vervolgens beter te kunnen begrijpen. Sommige van deze practica kunnen echter ook online plaatsvinden. Dit geldt bijvoorbeeld voor programmeren of practica die Lees verder... Begripspracticum (online)

Begrip testen via losse vragen (online)

De docent stelt een ja/nee of multiplechoicevraag tijdens de bijeenkomst en geeft daarbij antwoordmogelijkheden die zodanig gekozen zijn dat ze informatie geven over de eventuele denkfouten en misvattingen van studenten (‘diagnostische vragen’). Online kun je ook open vragen met korte antwoorden gebruiken. Aan de hand van de antwoorden die studenten geven en Lees verder... Begrip testen via losse vragen (online)

Actualiteiten laten inbrengen

Je laat studenten zoeken naar relevante nieuwsberichten, artikelen of fragmenten van tv-programma’s, documentaires of podcasts die passen bij de leerstof. Deze nemen ze mee naar de les of ze plaatsen ze in een online tool of in de online leeromgeving.    Lees verder... Actualiteiten laten inbrengen

20 minuten peerfeedbackmethode (online)

Twee studenten geven elkaar binnen twintig minuten op een gestructureerde manier feedback doordat zij beiden achtereenvolgens 5 specifiek beschreven stappen volgen die elk 2 minuten duren: korte toelichting geven – verhelderende vragen beantwoorden – feedback ontvangen – samenvatten – vervolgacties bepalen. Lees verder... 20 minuten peerfeedbackmethode (online)

Vraag- en antwoordforum

Studenten plaatsen op een zelfgekozen moment (tijdonafhankelijk) vragen over de leerstof of over opdrachten op een online discussieforum of Padlet. Zowel de docent als medestudenten kunnen ook weer op een door hen zelf gekozen tijd en plaats reageren op deze vragen. Het is ook mogelijk dat je als docent zelf Lees verder... Vraag- en antwoordforum