Begrippen testen met het spel 30 seconds

De begrippen die in de les(sen) naar voren zijn gekomen, staan op verschillende kaarten (5 begrippen per kaart). Studenten nemen ofwel de rol van omschrijver op zich, ofwel de rol van rader. In 30 seconden moet de rader zoveel mogelijk van de omschreven begrippen op de kaart, raden.  Lees verder... Begrippen testen met het spel 30 seconds

AI Bias Bingo

Studenten hebben een bingokaart met verschillende situaties die het resultaat kunnen zijn van bias in AI-tools. Met behulp van het stellen van neutrale vragen aan verschillende AI-tools gaan ze proberen de situaties van de bingo-kaart naar voren te laten komen.  Lees verder... AI Bias Bingo

Virtuele onderwijsassistent

Studenten stellen eerst individueel een planning op voor een module of toets, waarbij ze aangeven hoe AI hen kan ondersteunen bij elke stap. In groepjes vergelijken ze hun aanpakken en bespreken ze hoe AI op verschillende manieren gebruikt kan worden. Klassikaal wordt gereflecteerd op de effectiviteit en grenzen van AI-gebruik. Lees verder... Virtuele onderwijsassistent

Train andere talen met behulp van AI

Studenten formuleren hun eigen taalkundige leerdoelen, ontwikkelen daarbij oefeningen met behulp van AI en reflecteren op de effectiviteit van de gegenereerde oefeningen. Door samenwerking en klassikale bespreking vergroten ze hun inzicht in effectieve leerstrategieën. Lees verder... Train andere talen met behulp van AI

Leerstrategieën met behulp van AI

Studenten analyseren hun eigen studie-uitdagingen, verkennen met behulp van AI mogelijke oplossingen en strategieën en reflecteren op de toepasbaarheid en effectiviteit ervan in hun eigen leerproces. Door samenwerking en klassikale bespreking worden inzichten verdiept. Lees verder... Leerstrategieën met behulp van AI

Ik ben uniek

Iedere deelnemer deelt iets waarin hij of zij zich uniek voelt. De rest van de groep reageert door te laten zien in hoeverre ze zich hierin herkennen. Dit zorgt voor herkenning, humor, verbinding en inzicht in de diversiteit binnen de groep.  Lees verder... Ik ben uniek

Online Escape (class)room

Een escape room is een groepsactiviteit waarbij je samen probeert te ontsnappen uit een kamer (escape room) door het oplossen van puzzels en raadsels. Wie het snelst de code kraakt, is de winnaar.  Lees verder... Online Escape (class)room

Vragen stellen voor de bijeenkomst

Je kunt studenten als voorbereiding de opdracht geven om vragen die ze hebben alvast te stellen. Door dit voorafgaand aan de bijeenkomst te vragen kan deze input de leidraad zijn voor de wijze waarop je deze gaat vormgeven. Ook geeft het studenten de mogelijkheid om medestudenten te helpen. Lees verder... Vragen stellen voor de bijeenkomst

Wat ben ik?

‘Wat ben ik?’ is een variant op het spel ‘Wie ben ik?’. Hierbij proberen studenten door het stellen van ja en nee vragen, te achterhalen wát ze zijn (een theoretisch begrip of model).   Lees verder... Wat ben ik?

Videoquiz

Een videoquiz is een video (kennisclip) waarbij op specifiek ingestelde momenten vragen zijn tussengevoegd die studenten moeten beantwoorden voordat de video verdergaat. Hierdoor zullen studenten proberen de inhoud van de video beter tot zich te nemen, waardoor ze automatisch een actievere houding aannemen tijdens het bekijken van de video.   Lees verder... Videoquiz