Dialoog: De reflectieladder

De reflectieladder is een dialoogvorm waarbij studenten via vier vaste treden (Feiten en waarnemingen – Interpretaties en betekenissen – Aannames – Conclusies en acties) hun denkproces expliciteren. Door dit proces zichtbaar te maken leren ze betere beslissingen te nemen en effectiever te communiceren. Lees verder... Dialoog: De reflectieladder

Dialoog: De denkhoeden

De denkhoeden is een gestructureerde dialoogvorm waarbij deelnemers vanuit verschillende denkrichtingen reflecteren op een situatie, vraagstuk of probleem. Elke “hoed” vertegenwoordigt een ander perspectief: feiten, gevoel, risico’s, voordelen en creativiteit. De hoed staat voor een tijdelijke denkrol. Door tijdelijk één perspectief tegelijk aan te nemen, ontstaat er ruimte voor verdieping, Lees verder... Dialoog: De denkhoeden

Cross the line

Bij Cross the line staan studenten achter een lijn in het lokaal. De docent stelt vragen waarop studenten reageren door over de lijn te stappen of zich te positioneren in het vak dat past bij hun antwoord. Dit kunnen luchtige, persoonlijke of studiegerelateerde vragen zijn. Zo leren studenten elkaar beter Lees verder... Cross the line

Challenge cirkel

De Challenge Circle is een fysieke werkvorm waarbij drie zones zichtbaar worden gemaakt: de comfortzone, de challenge zone en de panic zone. Studenten positioneren zich in een van de zones naar aanleiding van een genoemde activiteit of situatie. Dit leidt tot reflectie, onderlinge gesprekken en nieuwe inzichten. Lees verder... Challenge cirkel

Simultaan tafelrondje

Als docent deel je een aantal probleemstellingen uit waarbij meerdere antwoorden of oplossingen mogelijk zijn. Studenten schrijven eerst individueel bondig een antwoord/oplossing bij hun probleemstelling uit. Daarna vult de volgende student de bedachte oplossing aan, en daarna de volgende, totdat elke student zijn eigen probleemstelling weer terug heeft met een Lees verder... Simultaan tafelrondje

Begrippen testen met het spel 30 seconds

De begrippen die in de les(sen) naar voren zijn gekomen, staan op verschillende kaarten (5 begrippen per kaart). Studenten nemen ofwel de rol van omschrijver op zich, ofwel de rol van rader. In 30 seconden moet de rader zoveel mogelijk van de omschreven begrippen op de kaart, raden.  Lees verder... Begrippen testen met het spel 30 seconds

AI Bias Bingo

Studenten hebben een bingokaart met verschillende situaties die het resultaat kunnen zijn van bias in AI-tools. Met behulp van het stellen van neutrale vragen aan verschillende AI-tools gaan ze proberen de situaties van de bingo-kaart naar voren te laten komen.  Lees verder... AI Bias Bingo

Sturen van de prompt: hoe AI reageert op jouw instructie

Studenten geven in duo’s tweemaal een opdracht aan een AI-tool om een tekst te genereren: één keer met minimale instructie, en één keer met een uitgebreide instructieset (inclusief doelgroep, stijl, structuur, etc.). Vervolgens vergelijken ze de gegenereerde teksten en bespreken wat opvalt aan de inhoud, vorm en kwaliteit. De werkvorm Lees verder... Sturen van de prompt: hoe AI reageert op jouw instructie

Virtuele onderwijsassistent

Studenten stellen eerst individueel een planning op voor een module of toets, waarbij ze aangeven hoe AI hen kan ondersteunen bij elke stap. In groepjes vergelijken ze hun aanpakken en bespreken ze hoe AI op verschillende manieren gebruikt kan worden. Klassikaal wordt gereflecteerd op de effectiviteit en grenzen van AI-gebruik. Lees verder... Virtuele onderwijsassistent

Train andere talen met behulp van AI

Studenten formuleren hun eigen taalkundige leerdoelen, ontwikkelen daarbij oefeningen met behulp van AI en reflecteren op de effectiviteit van de gegenereerde oefeningen. Door samenwerking en klassikale bespreking vergroten ze hun inzicht in effectieve leerstrategieën. Lees verder... Train andere talen met behulp van AI