Begrippen testen met het spel 30 seconds

JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...

Studenten op een speelse wijze met elkaar te laten oefenen op de betekenissen en omschrijvingen van begrippen uit de les. 

KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)

De begrippen die in de les(sen) naar voren zijn gekomen, staan op verschillende kaarten (5 begrippen per kaart). Studenten nemen ofwel de rol van omschrijver op zich, ofwel de rol van rader. In 30 seconden moet de rader zoveel mogelijk van de omschreven begrippen op de kaart, raden. 

HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN?
  1. Maak een sets met kaarten, waarbij op elke kaart vijf begrippen uit de les(sen) staan.
  2. Verdeel de klas in duo’s of in groepjes van vier. Deel aan elk groepje een set met kaarten uit.
  3. Studenten gaan begrippen vanaf de kaarten aan elkaar omschrijven.
    • In duo’s omschrijft de ene en raadt de ander. Studenten werken dan samen om zoveel mogelijk punten te scoren.
    • In groepjes van vier werken studenten in teams van twee. Het principe is dan hetzelfde als in duo’s alleen strijden de twee teams nu tegen elkaar om het hoogste puntenaantal. 
    • Elk juist geraden begrip telt als één punt.

Online zou deze werkvorm kunnen worden uitgevoerd met behulp van breakout-groepen. Zorg er dan voor dat iedereen een set kaarten via de mail ontvangt.

KENMERKEN
Taxonomie van Bloom: ,
Taxonomie van Miller:
Interactie:
Door wie: ,
Lessituatie: ,
GERELATEERDE APPLICATIES
  •  Microsoft Teams
  •  
    Meer informatie over deze tools vind je op het Platform Educatieve Applicaties van SURF.