Brightspace-logo

Brightspace Discussions

Met Brightspace Discussions kun je online discussies laten plaatsvinden over verschillende onderwerpen. Ook kun je het gebruiken voor het stellen van vragen of om gewoon van gedachten te wisselen over bepaalde onderwerpen. Studenten kunnen ook afgeschermd discussiëren binnen hun eigen groepje.

De structuur: Forums, topics, discussielijnen en reacties

Standaard is een forum voor de hele groep toegankelijk. Het is ook mogelijk om een forum of een topic van een forum alleen voor de leden van één of meer groepen zichtbaar te maken.

  • Per forum kunnen één of meer topics worden aangemaakt.
  • Binnen een topic worden threads (discussielijnen) gemaakt. Eén thread gaat over één stelling of vraag. Eén persoon start de thread en anderen reageren daarop en op elkaars reacties. Zo ontstaat er een keten van reacties op die ene stelling of vraag.
  • Mits studenten toegang hebben tot het forum of topic, kunnen ze ook reageren. Wil je het forum gebruiken als een soort Frequently Asked Questions waarbij studenten niet zelf mogen reageren, gebruik dan de FAQ-tool van Brightspace.

Mogelijke toepassingen

  • Een forum maken om van gedachten te wisselen over verschillende onderwerpen of forum maken voor alle gesprekken over één overkoepelend thema.
  • Een forum met één topic maken waar studenten al hun vragen mogen stellen of per onderwerp een apart topic voor vragen over dat onderwerp (afhankelijk van hoe actief je verwacht dat studenten zullen zijn met het stellen van vragen).
  • Een opdrachtenforum met een topic per opdracht waar studenten hun eigen uitwerking plaatsen via een thread en elkaar (peer)feedback op geven door op elkaars threads te reageren.

Mogelijke instellingen

  • Studenten moeten eerst zelf een thread plaatsen voordat ze de threads van anderen kunnen zien (handig bij peerfeedback!)
  • Bijdragen van studenten eerst controleren voordat ze gepubliceerd worden.
  • Een bijdrage van een student beoordelen (evt. aan de hand van een rubriek)
  • Studenten kunnen zich abonneren op een forum, topic, of thread zodat ze een mailtje ontvangen zodra iets nieuws is geplaatst.

Tips voor studentinstructies

  • Op een contentpagina in Brightspace kun je via de knop Insert Quicklink in de editor, een directe link maken naar een topic. Bijvoorbeeld als studenten daar hun uitwerking moeten plaatsen voor een peerfeedbackopdracht.
  • Je kunt via Add Existing ook een menu-item maken in het linker menu.
  • Je kunt ook beschrijven hoe studenten bij het juiste forum komen via Course Tools > Discussions, bijvoorbeeld:Ga via Course Tools > Discussions naar het forum ‘Online discussies’ en klik daar op ‘Topic A’.
  • Plaats in de beschrijving van een topic een stap-voor-stap instructie voor studenten waarin staat hoe zij zelf een thread (discussielijn) aan kunnen maken.Studenten zien deze beschrijving namelijk op het moment dat zij een nieuwe discussielijn aanmaken in een topic. Bijvoorbeeld:
    1. Klik hieronder op Start a New Thread.
    2. Geef bij Subject zo nauwkeurig mogelijk aan op welke week/onderwerp/thema je vraag betrekking heeft en typ daarachter waar je vraag over gaat, bijv:
      Open systemen – Schrijfwijze toevoeren warmte
    3. Plaats je vraag in het berichtveld. 
    4. Klik op Post om je vraag op het forum te plaatsen.

    Reageren op een vraag:

    1. Klik op de titel van een vraag.
    2. Klik op Reply to thread om een reactie te kunnen schrijven.
    3. Klik op Post om je reactie te plaatsen.

WEBSITE

Brightspace Discussions

VOORDELEN

  • Tool voor asynchrone (tijdonafhankelijke) communicatie
  • Geeft studenten de mogelijkheid om langer na te denken over hun antwoorden en argumenten.
  • De mogelijkheid om extra informatie toe te voegen aan de discussieomgeving om de diepgang, de meningsvorming, het proces e.d. te stimuleren en sturen.
  • Middel om te controleren of studenten de leerstof begrepen hebben en kunnen toepassen.
  • Mogelijkheid om de (inhoudelijke) inbreng van studenten aan een discussie beter te beoordelen dan bij een face-to-face discussie.
  • Mogelijkheid tot anoniem reageren waardoor minder assertieve studenten wellicht eerder een bijdrage leveren.

NADELEN

  • Studenten moeten gestimuleerd worden om zelf actief te discussiëren of vragen te stellen.
  • Het risico bestaat dat studenten inhoudelijk of wat betreft taalgebruik onwenselijke reacties plaatsen.
  • Docenten moeten discussies dus actief begeleiden.
  • Te veel activiteit van een docent leidt er echter toe dat studenten niet op elkaar reageren, maar telkens wachten tot de docent reageert.
  • Houd er rekening mee dat studenten bij asynchrone peerfeedbackactiviteiten eenvoudig gebruik kunnen maken van generatieve AI om de feedback te laten formuleren in plaats van deze zelf te bedenken door de uitwerking van de medestudent kritisch te bekijken.