Dialoog: De reflectieladder

De reflectieladder is een dialoogvorm waarbij studenten via vier vaste treden (Feiten en waarnemingen – Interpretaties en betekenissen – Aannames – Conclusies en acties) hun denkproces expliciteren. Door dit proces zichtbaar te maken leren ze betere beslissingen te nemen en effectiever te communiceren. Lees verder... Dialoog: De reflectieladder

Dialoog: De denkhoeden

De denkhoeden is een gestructureerde dialoogvorm waarbij deelnemers vanuit verschillende denkrichtingen reflecteren op een situatie, vraagstuk of probleem. Elke “hoed” vertegenwoordigt een ander perspectief: feiten, gevoel, risico’s, voordelen en creativiteit. De hoed staat voor een tijdelijke denkrol. Door tijdelijk één perspectief tegelijk aan te nemen, ontstaat er ruimte voor verdieping, Lees verder... Dialoog: De denkhoeden

Cross the line

Bij Cross the line staan studenten achter een lijn in het lokaal. De docent stelt vragen waarop studenten reageren door over de lijn te stappen of zich te positioneren in het vak dat past bij hun antwoord. Dit kunnen luchtige, persoonlijke of studiegerelateerde vragen zijn. Zo leren studenten elkaar beter Lees verder... Cross the line

Challenge cirkel

De Challenge Circle is een fysieke werkvorm waarbij drie zones zichtbaar worden gemaakt: de comfortzone, de challenge zone en de panic zone. Studenten positioneren zich in een van de zones naar aanleiding van een genoemde activiteit of situatie. Dit leidt tot reflectie, onderlinge gesprekken en nieuwe inzichten. Lees verder... Challenge cirkel

Ik ben uniek

Iedere deelnemer deelt iets waarin hij of zij zich uniek voelt. De rest van de groep reageert door te laten zien in hoeverre ze zich hierin herkennen. Dit zorgt voor herkenning, humor, verbinding en inzicht in de diversiteit binnen de groep.  Lees verder... Ik ben uniek