Dialoog: De reflectieladder

De reflectieladder is een dialoogvorm waarbij studenten via vier vaste treden (Feiten en waarnemingen – Interpretaties en betekenissen – Aannames – Conclusies en acties) hun denkproces expliciteren. Door dit proces zichtbaar te maken leren ze betere beslissingen te nemen en effectiever te communiceren. Lees verder... Dialoog: De reflectieladder

Dialoog: De denkhoeden

De denkhoeden is een gestructureerde dialoogvorm waarbij deelnemers vanuit verschillende denkrichtingen reflecteren op een situatie, vraagstuk of probleem. Elke “hoed” vertegenwoordigt een ander perspectief: feiten, gevoel, risico’s, voordelen en creativiteit. De hoed staat voor een tijdelijke denkrol. Door tijdelijk één perspectief tegelijk aan te nemen, ontstaat er ruimte voor verdieping, Lees verder... Dialoog: De denkhoeden

Cross the line

Bij Cross the line staan studenten achter een lijn in het lokaal. De docent stelt vragen waarop studenten reageren door over de lijn te stappen of zich te positioneren in het vak dat past bij hun antwoord. Dit kunnen luchtige, persoonlijke of studiegerelateerde vragen zijn. Zo leren studenten elkaar beter Lees verder... Cross the line

Challenge cirkel

De Challenge Circle is een fysieke werkvorm waarbij drie zones zichtbaar worden gemaakt: de comfortzone, de challenge zone en de panic zone. Studenten positioneren zich in een van de zones naar aanleiding van een genoemde activiteit of situatie. Dit leidt tot reflectie, onderlinge gesprekken en nieuwe inzichten. Lees verder... Challenge cirkel

Virtuele onderwijsassistent

Studenten stellen eerst individueel een planning op voor een module of toets, waarbij ze aangeven hoe AI hen kan ondersteunen bij elke stap. In groepjes vergelijken ze hun aanpakken en bespreken ze hoe AI op verschillende manieren gebruikt kan worden. Klassikaal wordt gereflecteerd op de effectiviteit en grenzen van AI-gebruik. Lees verder... Virtuele onderwijsassistent

Train andere talen met behulp van AI

Studenten formuleren hun eigen taalkundige leerdoelen, ontwikkelen daarbij oefeningen met behulp van AI en reflecteren op de effectiviteit van de gegenereerde oefeningen. Door samenwerking en klassikale bespreking vergroten ze hun inzicht in effectieve leerstrategieën. Lees verder... Train andere talen met behulp van AI

Leerstrategieën met behulp van AI

Studenten analyseren hun eigen studie-uitdagingen, verkennen met behulp van AI mogelijke oplossingen en strategieën en reflecteren op de toepasbaarheid en effectiviteit ervan in hun eigen leerproces. Door samenwerking en klassikale bespreking worden inzichten verdiept. Lees verder... Leerstrategieën met behulp van AI

Ik ben uniek

Iedere deelnemer deelt iets waarin hij of zij zich uniek voelt. De rest van de groep reageert door te laten zien in hoeverre ze zich hierin herkennen. Dit zorgt voor herkenning, humor, verbinding en inzicht in de diversiteit binnen de groep.  Lees verder... Ik ben uniek

Begrip testen via losse vragen (online)

De docent stelt een ja/nee of multiplechoicevraag tijdens de bijeenkomst en geeft daarbij antwoordmogelijkheden die zodanig gekozen zijn dat ze informatie geven over de eventuele denkfouten en misvattingen van studenten (‘diagnostische vragen’). Online kun je ook open vragen met korte antwoorden gebruiken. Aan de hand van de antwoorden die studenten geven en Lees verder... Begrip testen via losse vragen (online)

Bedrijfsbezoek

Met een bedrijfsbezoek kunnen studenten een kijkje nemen in het bedrijf of in een organisatie. Zo kunnen ze kennismaken met de activiteiten, het logistieke proces en verschillende functies en beroepen. Ze krijgen zo een goed beeld van hoe het eraan toegaat in een bedrijf of organisatie en ervaren ze hoe Lees verder... Bedrijfsbezoek