Simultaan tafelrondje

Als docent deel je een aantal probleemstellingen uit waarbij meerdere antwoorden of oplossingen mogelijk zijn. Studenten schrijven eerst individueel bondig een antwoord/oplossing bij hun probleemstelling uit. Daarna vult de volgende student de bedachte oplossing aan, en daarna de volgende, totdat elke student zijn eigen probleemstelling weer terug heeft met een Lees verder... Simultaan tafelrondje

Begrippen testen met het spel 30 seconds

De begrippen die in de les(sen) naar voren zijn gekomen, staan op verschillende kaarten (5 begrippen per kaart). Studenten nemen ofwel de rol van omschrijver op zich, ofwel de rol van rader. In 30 seconden moet de rader zoveel mogelijk van de omschreven begrippen op de kaart, raden.  Lees verder... Begrippen testen met het spel 30 seconds

Virtuele onderwijsassistent

Studenten stellen eerst individueel een planning op voor een module of toets, waarbij ze aangeven hoe AI hen kan ondersteunen bij elke stap. In groepjes vergelijken ze hun aanpakken en bespreken ze hoe AI op verschillende manieren gebruikt kan worden. Klassikaal wordt gereflecteerd op de effectiviteit en grenzen van AI-gebruik. Lees verder... Virtuele onderwijsassistent

Train andere talen met behulp van AI

Studenten formuleren hun eigen taalkundige leerdoelen, ontwikkelen daarbij oefeningen met behulp van AI en reflecteren op de effectiviteit van de gegenereerde oefeningen. Door samenwerking en klassikale bespreking vergroten ze hun inzicht in effectieve leerstrategieën. Lees verder... Train andere talen met behulp van AI

Leerstrategieën met behulp van AI

Studenten analyseren hun eigen studie-uitdagingen, verkennen met behulp van AI mogelijke oplossingen en strategieën en reflecteren op de toepasbaarheid en effectiviteit ervan in hun eigen leerproces. Door samenwerking en klassikale bespreking worden inzichten verdiept. Lees verder... Leerstrategieën met behulp van AI

Online Escape (class)room

Een escape room is een groepsactiviteit waarbij je samen probeert te ontsnappen uit een kamer (escape room) door het oplossen van puzzels en raadsels. Wie het snelst de code kraakt, is de winnaar.  Lees verder... Online Escape (class)room

Begripspracticum (online)

Een begripspracticum is een praktische opdracht die studenten doorgaans uitvoeren in een praktijkruimte met speciale apparatuur, instrumenten, materialen of stoffen, om te zien hoe bepaalde principes werken, om ze vervolgens beter te kunnen begrijpen. Sommige van deze practica kunnen echter ook online plaatsvinden. Dit geldt bijvoorbeeld voor programmeren of practica die Lees verder... Begripspracticum (online)

Bedrijfsbezoek

Met een bedrijfsbezoek kunnen studenten een kijkje nemen in het bedrijf of in een organisatie. Zo kunnen ze kennismaken met de activiteiten, het logistieke proces en verschillende functies en beroepen. Ze krijgen zo een goed beeld van hoe het eraan toegaat in een bedrijf of organisatie en ervaren ze hoe Lees verder... Bedrijfsbezoek

20 minuten peerfeedbackmethode (online)

Twee studenten geven elkaar binnen twintig minuten op een gestructureerde manier feedback doordat zij beiden achtereenvolgens 5 specifiek beschreven stappen volgen die elk 2 minuten duren: korte toelichting geven – verhelderende vragen beantwoorden – feedback ontvangen – samenvatten – vervolgacties bepalen. Lees verder... 20 minuten peerfeedbackmethode (online)

Rollenspel

Studenten oefenen in duo’s of kleine groepjes een situatie waarin personen een verschillende rol hebben. Elke student neemt daarbij één rol aan. Vaak zijn er één of meer studenten nodig die een ondersteunende rol spelen, zodat de student met de beroepsrol echt kan oefenen (bijvoorbeeld verkoper versus klant). Later kunnen Lees verder... Rollenspel